دانشگاه مجازی

مدیر انجمن: مهيار

ارسال پست
آواتار کاربر
reza-1365
كاربر عالي
كاربر عالي
پست: 683
تاریخ عضویت: شنبه 27 مرداد 1386, 2:09 am
محل اقامت: فعلا ایران

دانشگاه مجازی

پست توسط reza-1365 » دوشنبه 4 شهریور 1387, 5:51 pm

مرکز آموزشهاي مجازي اولين مركز آموزش عالي در كشور است كه با استفاده از شبكه اينترنت پذيرش و آموزش دانشجو را بر عهده دارد و براى اولين بار آموزش الكترونيكى را در قالب يك دانشگاه در كشور نهادينه نموده است. اين دانشگاه مبتنى بر آموزش الكترونيكى است و قادر است به كمك دستاوردهاى فن آورى اطلاعات به تدريج طيف وسيعى از رشته هاى تحصيلى را تحت پوشش خود قرار دهد. این دانشگاه به عنوان يكى از دانشگاه هاى وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فنّاورى، بطور كلى از آيين نامه هاى آموزشى و اجرايى اين وزارتخانه تبعيت مىنمايد،
برای تعجیل در ظهور و سلامتی امام زمان (ع) یک صلوات بفرستید.

آواتار کاربر
reza-1365
كاربر عالي
كاربر عالي
پست: 683
تاریخ عضویت: شنبه 27 مرداد 1386, 2:09 am
محل اقامت: فعلا ایران

Re: دانشگاه مجازی

پست توسط reza-1365 » دوشنبه 4 شهریور 1387, 5:53 pm

ساختار کلی

ابزار هاي سيستم هاي آموزش وفراگيري الکترونيکي
در اين بخش به بررسي سيستم ها و زير سيستم هاي تشکيل دهنده ي يک محيط فراگيري الکترونيکي مي پردازيم. طيف وسيعي از سيستم ها و ابزارها در يک محيط آموزش و فراگيري الکترونيکي وجود دارند. در اين بخش فقط اشاره اي گذرا به اين اجزاء و سيستم ها انداخته، توصيف کامل تر برخي از مهمترين سيستم ها و مؤلفه هاي مورد نياز را به بخش هاي بعد موکول مي نماييم.
مهمترين اجزاء سيستم هاي آموزش و فراگيري الکترونيکي به شرح زير مي باشند:
• سيستم مديريت فراگيري الکترونيکي (LMS)
• سيستم مديريت محتويات الکترونيکي (LCMS)
• کلاس مجازي
• کتابخانه ي ديجيتالي
• کتاب الکترونيکي
• خدمات مالي (e-Commerce, e-business)
• سيستم ارزيابي و سنجش الکترونيکي (ممکن است در قالب LMS ارايه گردد)
• ابزار توليد و تدوين محتويات و مطالب الکترونيکي (با عنوان Authoring Tool، گاهي جزء LCMSمي باشد)
• سيستم هاي هوشمندآموزش وفراگيري الکترونيکي (ITS)
• پرتال آموزش الکترونيکي
• سيستم هاي شبيه سازي و واقعيت مجازي
سيستم آموزش و فراگيري الکترونيکي لازم است با ساير سيستم هاي موجود از قبيل سيستم هاي مديريت منابع انساني و سيستم هاي مالي در تعامل باشد. طراحي سيستم جامع آموزش و فراگيري الکترونيکي از ديگر اقداماتي است که تکميل و ارايه ي آن را به آينده موکول مي نماييم.
سيستم هاي هوشمند آموزش الکترونيکي
(ITS)Intelligent Tutoring System
مقدمه
سيستم هاي هوشمند آموزش الکترونيکي، سيستم هايي نرم افزاري مبتني بر به کارگيري راهکارها و الگوريتم هاي هوشمند جهت ارايه ي مطالب و محتويات آموزشي و در واقع هدايت هوشمندانه ي فراگيرنده در مسير فراگيري مي باشند. اين قبيل سيستم ها با به کارگيري تکنيک هاي مختلفي چون الگوريتم هاي هوشمند تصميم گيري، رهکارهاي فراگيري ماشين، مديريت دانش، دانش ادراک در قالب سيستم هاي خبره يا سيستم هاي مبتني بر عامل هاي هوشمند نرم افزاري و در چارچوب يک سيستم تعاملي با هدف مديريت دانش و مهارت هاي فراگيرنده ايجاد مي گردند. از يک ديدگاه مي توان اين سيستم ها را تلفيق روش هاي آموزش به کمک کامپيوتر (CAI) و فن آوري هوش مصنوعي (AL) دانست.
هدف اصلي از طراحي اين نوع سيستم ها ارايه ي آموزش به هر کاربر با توجه به نيازهاي منحصر به فرد آن کاربر مي باشد. با وجودي که مدت ها است که از کامپيوتر در زمينه ي آموزش استفاده مي شود، اما تا کنون فرآيند آموزش به وسيله ي کامپيوتر، فرآيند از پيش تعيين شده و مشخص بود به طوري که سيستم، تنها بر اساس نيازهاي عمومي کاربران طراحي مي شد.
اما امروزه با به کارگيري تکنيک هاي هوش مصنوعي از جمله طراحي به کمک عامل هاي هوشمند نرم افزاري، سيستم هاي هوشمندي طراحي شده اند که قادرند بر اساس اطلاعاتي که از ميزان دانش و توانايي هر کاربر و مهارت هاي کسب شده ي او به دست مي آورند، تصميماتي در ارتباط با چگونگي آموزش و هدايت شخص فراگيرنده در مسير فراگيري اتخاذ نمايند.
انواع سيستم هاي آموزشي هوشمند عبارتند از:
• سيستم هاي نظارت بر حل مساله
• سيستم مربي هوشمند
• سيستم آموزشيار آزمايشگاه
• سيستم مشاور الکترونيکي
مهمترين مؤلفه هاي يک سيستم آموزشي هوشمند الکترونيکي عبارتند از:
• مدل دانشجو(فراگيرنده)
اطلاعات خاص هر فراگيرنده را اخذ نموده و به نحو مناسبي ذخيره مي نمايد. توسط اين مولفه اطلاعاتي مانند ميزان پيشرفت، نقاط ضعف و قوت و علاقه مندي ها، مدل سازي شده و مبناي تصميم گيري درارتباط با نحوه ي ارايه ي آموزش قرارمي گيرند.
• مدل دامنه
يک مدل پويا از دامنه ي مباحث، دانش و مهارت هاي آموزشي
• مدل آموزشي
اين مؤلفه ارايه دهنده ي مدلي است که در بر گيرنده ي فرآيند آموزشي مي باشد.
• مدل تعاملي يا مدل واسط
تعامل با فراگيرنده و نيز با محيط اطراف از طريق اين مولفه صورت مي پذيرد.
بخش هاي کلي سيستم آموزش مجازي E-Learning
1. مديريت آموزشي (LMS)
اين بخش شامل تعريف درس، تخصيص کلاس، انتخاب واحد، معرفي اساتيد، گزارشات آماري، سطح بندي و رتبه بندي وموضوعات مشابه ديگري است. ارتباط سيستم مديريت آموزشي با مخزن تجمعي که شرح آن در ادامه آمده است، تهيه ي گزارشاتي را در سطح ملي ظرف چند ساعت ممکن مي سازد که براي تهيه ي هر يک به طور عادي در بهترين حالت حداقل يک ماه وقت لازم است.
نرم افزاري که مديريت رخدادهاي آموزشي را بر عهده دارد (LMS) اطلاعات کاربران را ثبت کرده و مراحل طي دوره ي آموزشي تعريف شده براي هر يک را پي گيري کرده و داده هاي مرتبط را نيز ثبت مي کند. اين سيستم اصلي ترين جزء مجموعه ي آموزش الکترونيکي بوده و ساير بخش ها نيز از امکانات اين بخش استفاده مي نمايند.
2. ابزار نگارش (Authoring Tool)
اين ابزار قابليت طراحي صفحات جديد و درج متن و محتواي چند رسانه اي در اين صفحات را دارد. علاوه بر آن قابليت جستجوي مخازن محتواي موجود و درج محتواي موجود در اين مخازن در محتواي درسي تهيه شده را دارد. علاوه بر اين قابليت ثبت توالي محتواي دروس (Sequence) در سيستم مديريت آموزشي (LMS) را نيز داراست.
3. کلاس الکترونيکي (مجازي)
ابزار ارتباطي Online است که در آن امکان برقراري ارتباط بين دانشجو و مدرس وجود دارد و قابليت هايي نظير Document Sharing و Whiteboard Sharing و محيط Chat کنترل شده و... را دارا است.
4. کتابخانه ي ديجيتال
کتابخانه هاي ديجيتال پيوند بسيار محکمي با سيستم هاي آموزش الکترونيکي دارند و به همين علت است که از ابرداده هاي سازگار با هم استفاده مي کنند. به علت عدم وجود يک کتابخانه ي ديجيتال استاندارد که از قابليت هاي لازم براي ارتباطات توزيع شده برخوردار باشد، به نظر مي رسد که تهيه ي يک نرم افزار کتابخانه اي در ابعاد ملي و با سياست هاي ذکر شده از ضروريات آينده ي ICT کشور باشد.
5. سرگرمي ها و آزمايشگاه ها
در سرگرمي ها و آزمايشگاه ها سعي بر اين است که حتي الامکان نياز به برقراري ارتباط Online با شبکه نباشد(به غير از مواردي که کار گروهي به صورت Online مورد نياز است).
نحوه ي طراحي بازي ها و سرگرمي ها به گونه اي خواهد بود که
اولاً اهداف آموزشي مربوطه را تأمين نموده
ثانياً بر مبناي دانسته هاي روان شناختي سنين مختلف دانش آموز تأمين کننده ي نيازهاي علمي، روحي و تربيتي آنان باشد
ثالثاً نيازهاي عاطفي و هنري آنان را نيز مدنظر داشته باشند
رابعاً برقراري ارتباط مجازي دو طرفه (تعاملي) Interactive با دانش آموز مفاهيم علمي مربوط را عمق بخشد
. لازم به ذکر است سرگرمي هاي طراحي شده در غرب به دليل نوع نگاه تربيتي آنان اغلب سبب تهييج کاذب دانش آموز و تقويت روحيه ي تهاجمي در آنان مي گردد که اساساً با فضاي تعليم و تربيت اسلامي سازگاري ندارد.
در بحث آزمايشگاه ها، به دليل بالا بودن هزينه هاي واقعي و محدوديت هاي ديگر ضرورت استفاده از شبيه سازي پديده هاي علمي بسيار مشهود و منطقي است.
اگر چه امکان پياده سازي هر پديده اي به صورت نرم افزاري وجود ندارد ليکن در حد مقدورات تکنولوژي مي توان از اين نوع امکانات استفاده ها ي مناسب و قابل توجهي به عمل آورد.
6. مديريت مالي- اداري
اين بخش شامل مراحل مقدماتي ثبت نام، اخذ شهريه يا تنظيم اعتبار مالي سيستم و پرداخت حق الزحمه اساتيد، صدور گواهينامه ي الکترونيکي، حضور و غياب اساتيد و ساير موارد خواهد بود.
7. انجمن هاي علمي و فرهنگي
انجمن مکاني براي تبادل عقايد و پرسش و پاسخ بين دانش آموزان، دبيران و... است. البته انجمن مورد استفاده در اين سيستم بايد داراي ويژگي هاي خاص فرهنگي باشد که در نرم افزارهاي موجود همه ي آنها در نظر گرفته نشده است.
8. دفتر کار الکترونيکي (Virtual Office)
با توجه به محدوديت هاي دسترسي فيزيکي، کليه ي دست اندرکاران مي توانند داراي دفاتر مجازي روي شبکه باشند که دسترسي به آنها را در هر لحظه ميسر خواهد ساخت. اين نرم افزار در واقع يک Organizer Online است که شرح تفضيلي آن به پيوست آمده است.
همان گونه که در بخش ارتباطي ذکر گرديد، نقطه ي حضور همه ي کاربران در شبکه و استفاده از امکانات مختلف، از طريق اين دفتر شکل مي پذيرد. هر گروه از کاربران بسته به امکاناتي که در اختيار دارند، صفحه ي خاص خود را مشاهده مي کنند.
اين دفتر دو وجه دارد:
• يک قسمت از امکانات براي مديريت کارها فقط در اختيار صاحب دفتر قرار مي گيرد. مانند چک
کردن نامه هاي الکترونيکي، زمان بندي کارها و....
• قسمتي از امکانات براي مشاهده و استفاده در اختيار بازديد کنندگان از دفتر قرار مي گيرد مانند
مشاهده ي مشخصات صاحب دفتر، ارسال پيام و ....
فقط بخشي از کاربران (به عنوان مثال معلّمان و مديران مدارس) داراي صفحه ي دوم هستند که از طريق آن، ديگران با آنها در ارتباط خواهند بود.
9. موتور جستجو (Search Intemediary )
موتور جستجوي مياني درخواست کاربران را جهت جستجو دريافت کرده و عمل جستجو را به طور همزمان بين مخازن ديجيتال توزيع شده، انجام مي دهد. نتيجه ي هر يک از جستجوها در مخازن ديجيتال به اين لايه برگردانده مي شود. اين لايه نتايج رسيده را بررسي کرده و با اعمال تغييراتي از جمله (حذف بعضي داده ها، فيلتر کردن آنها و همچنين مرتب کردن بر اساس معياري خاص) آنها را ادغام کرده و به کاربر باز مي گرداند.
قابليت هاي موتور جستجو عبارتند از:
• عمل جستجو در مخازن ديجيتال که به صورت توزيع شده مي باشند صورت مي پذيرد.
• جستجو به طور هم زمان بين مخازن ديجيتال توزيع شده صورت مي پذيرد.
• تمام ارتباطات بين موتور جستجوي مياني و کاربر از طريق XML صورت مي گيرد. اين
ارتباطات شامل درخواست هاي کاربر و نتايج جستجو مي باشند.
• قابليت اعتبار سنجي کاربر در موتور جستجو بدين گونه است که قبل از عمل جستجو، دسترسي
کاربر به مخازن ديجيتال و داده ها مورد بررسي قرار گرفته و عمل جستجو طبق آن دسترسي ها صورت مي پذيرد.
عمل اعتبار سنجي با توجه به اطلاعات ذخيره شده در يک پايگاه داده هاي عملي درون اين موتور صورت مي پذيرد که اين اطلاعات شامل سطح دسترسي کاربران به مخازن ديجيتال و نوع دسترسي آنها به داده ها است.
10. موتور مديريت محتوا (CMS)
به طور خلاصه قابليت هاي اصلي اين موتور عبارتند از:
• تهيه ي فرآيند آموزشي مبتني بر محتوا
• سازماندهي داده ها براي ارايه ي مناسب در قالب ابرداده ها
• طراحي انواع آزمون هاي مختلف و ارسال نتايج
ضرورت:
اگر اين تغيير را بپذيريم که هر يک از فناوري ها در جهت گسترش يکي از توانمندي هاي بشر به وجود آمده است (خودرو در جهت گسترش اندام هاي حرکتي بشر، ابزار اپتيک در جهت گسترش ديد و ...). فناوري اطلاعات نيز در جهت گسترش توانمندي هاي انديشه ي انسان تکوين يافته است.
به تعبيري ديگر، فناوري اطلاعات، فن بهره برداري از انديشه انساني است. بهره برداري بهينه از انديشه، سپردن امور شناخته شده، تکراري و غيرخلاق به ماشين (از طريق خودکار سازي عمليات) و آزادسازي انديشه و مهارت هاي انساني جهت مکاشفه در ناشناخته هاست.
بدين لحاظ حوزه عمل فناوري اطلاعات و آموزش تقريباً يکي است. اين انطباق موجب گرديده است تا تأثيرپذيري حوزه ي آموزش از اين فناوري نسبت به ساير حوزه ها بنيادي تر باشد؛ به طوري که بسياري از کشورها در توسعه کاربرد فناوري اطلاعات در آموزش و پرورش به بازآفريني (Reinvention) نظام آموزشي و نه بازسازي آن مي انديشند.
فن آوري اطلاعات همانند ساير فن آوري ها، ابزار توانمندسازي است و في نفسه حامل ارزش نيست. اما مي تواند به توسعه ي ارزش ها و يا ضدارزش ها منجر گردد. شايد کاربرد فن آوري اطلاعات در آموزش ناگزير باشد، اما شيوه و هدف کاربرد آن، قطعاً انتخابي است. انتخاب هوشمندانه مي تواند به خروج از دور باطل عقب ماندگي بيانجامد و دنباله روي کورکورانه، مي تواند به تشديد اضمحلال ارزش ها و بي هويتي منجر شود.
دانش آموز پژوهنده
بنا به تعريف، فناوري اطلاعات، روش ها و امکانات پردازش و انتقال اطلاعات است که هدف از کاربرد هوشمندانه ي آن افزايش نظم و آگاهي است.
فناوري اطلاعات اين توانايي را دارد که تضاد ظاهري نظم و آگاهي را به نفع توسعه حل نمايد و همواره قالب نظم را متناسب با محتواي آگاهي سامان دهد و از اين طريق نظم را بر بنيان آگاهي استوار سازد. فناوري اطلاعات از يک سو با نظم بخشيدن به حوزه ي اجرا، آن دسته از فعاليت هاي اجرايي را که تکراري و فاقد خلاقيت اند، به سمت خودکارسازي و ماشيني شدن پيش مي راند و از اين طريق انسان را آزاد مي کند تا به آنچه ويژه انسان است يعني انديشه بپردازد و از سوي ديگر با تغذيه اطلاعاتي حوزه انديشه، بهره وري را در اين حوزه در جهت حقيقت يابي (پژوهش) و توليد دانش افزايش مي دهد.
سازمان يادگيرنده
وظيفه هدايت و تدارک دانش آموزان براي پيمودن مسير و رسيدن به ويژگي دهندگي، بر عهده ي نظام آموزشي است. نظام آموزشي بستري است براي پرورش دانش آموزاني که چون انسان مختارند و چون توانايي آن را دارند که با انتخاب درست در جايگاهي برتر از فرشته قرار گيرد. اما به ضرورت سن هنوز مهارت لازم براي انتخاب بهينه را فرانگرفته اند و لذا نياز به هدايت و راهنمايي دارند.
بستري که شايستگي پرورش دانش آموز پژوهنده را دارد، خود مي بايست از ويژگي هايي برخوردار باشد که تحت عنوان يادگيرندگي مطرح گرديده است.
سازمان يادگيرنده، با تحول نه به عنوان يک اتفاق و يا يک پروژه مقطعي، بلکه به عنوان فرايندي دايمي برخورد مي نمايد. سازمان يادگيرنده، توانايي ارتقاء دارد، مي تواند بشناسد، براساس شناخت طراحي نموده و اهداف و ضوابط اجرايي را معين کند، براساس اين ضوابط برنامه ريزي و اجرا نمايد، حاصل اجراي فعاليت ها را به صورت دايمي و فراگير مورد سنجش و ارزش يابي قرار دهد، انحرافات را تحليل و از اين طريق باز خورد لازم براي تکامل شناخت (يادگيري) را فراهم سازد، شناخت کامل تر، طراحي طبيعي تر و در نتيجه اجراي روان تر را در پي خواهد داشت. سازمان يادگيرنده صرفاً يک شعار نيست، بلکه اندام هايي دارد که در جهت وظايف فوق ساماندهي شده اند. اطلاعات در اين سازمان زينت نيست، بلکه ضرورت اجراي فعاليت ها و تصميم گيري هاست.
يادگيرندگي، وجه مشترک سازمان و دانش آموز است، لذا مي تواند از مدل واحدي تبعيت نمايد. طراحي مفهومي اين مدل مي تواند اولين گام در توسعه کاربرد فناوري اطلاعات در آموزش و پرورش تلقي گردد.




- ارزیابی فراگیرنده
همان گونه که در بخش استانداردهای مربوط به مطالب و محتویات آموزش الکترونیکی اشاره گردید، مهمترین استانداردی که در زمینه توصیف محتویات مورد نیاز جهت ارزیابی و سنجش فراگیرنده مطرح می باشد، استاندارد IMS Question Test Interoperability می باشد. با به کارگیری این استاندارد، سیستم های آموزش و فراگیری الکترونیکی به خصوص سیستم های تحت وب قادر خواهند بود آیتم ها (سؤالات) و ارزشیابی های (تست های) خود را با یکدیگر مبادله نمایند. این استاندارد دارای یک قالب توصیفی جهت بیان و توصیف این محتویات (آیتم های سؤالی و ارزشیابی ها) نیز می باشد. شکل 3-4 بیانگر رده بندی انواع پاسخ دز ارزشیابی و سنجش فراگیرنده در سیستم های آموزش و فراگیری الکترونیکی می باشد.
- پروفایل فراگیرنده (مدیریت فراگیرنده)
سیستم های آموزش و فراگیری الکترونیکی خواه برای ارایه ی سرویس های شخصی و سفارشی شده و یا صرفاً جهت نگهداری اطلاعاتی از فراگیرنده مانند میزان پیشرفت و وضعیت جاری شخص فراگیرنده می باید اطلاعات به اصطلاح مربوط به پروفایل شخص فراگیرنده و نیز سایر کاربران را مدیریت نمایند. استانداردهایی برای بازنمایی و مدیریت مدل اطلاعاتی شخص فراگیرنده که بوسیله تکنیک های مدلسازی کاربر به وجود می آیند، وجود دارند.
از این میان می توان به استاندارد(PAPI) Public and private information که توسط کمیته LTSC مؤسسه IEEE تهیه گشته، اشاره نمود IMS نیز در همین رابطه فعالیت هایی داشته و اخیراً با الگوبرداری از استاندارد PAPI استانداردی تحت عنوان IMS Learner information packaging را ارایه نمود که نسبت به استاندارد PAPI برتری هایی دارد. در ضمن، این کنسرسیوم با استانداردی تحت عنوان IMS Enterprise specification به توصیف ویژگی های گروهی افراد می پردازد. البته IMS قصد دارد این دو استاندارد را در آینده ای نزدیک با هم ترکیب نموده و در یک قالب ارایه نماید. علاوه بر استانداردهای فوق، استانداردهایی نظیر School Interoperability framework, SPEEDE/Express,vCard و نیز قسمت هایی از Human Resource Staffing Protocols نظیر HR-XML، نیز جهت توصیف و مدیریت پروفایل فراگیرنده، موجود می باشند.
- محیط زمان اجرا
یکی از رایج ترین راه کارهای بهره گیری از قابلیت استفاده مجدد، جدا نمودن محتویات و مطالب آموزشی از منطق عملیاتی نحوه ارایه و مدیریت آنها می باشد. منطق تجاری و عملیاتی سیستم در بستری تحت عنوان محیط زمان اجرا در واکنش به درخواست ها، وقایع و شرایط مختلف زمان اجرای سیستم، روی محتویات و مطالب آموزش الکترونیکی عمل نموده و موارد کاربرد سیستم را برآورده می نماید. محیط زمان اجرا دارای مکانیزم هایی نظیر Iaunch محتویات و مطالب و نیز تعدادی API جهت ارتباط سایر سیستم ها و زیر سیستم ها و پروتکل ارتباطی مورد نیاز نظیر HTTP می باشد. این محیط تعیین کننده ی نحوه ی ارایه ی مطالب و محتویات، گرفتن باز خور از فراگیرنده و محیط و بطور کلی بیانگر نحوه ی برآورده شدن موارد کاربرد سیستم (خدمات آموزش و فراگیری الکترونیکی) می باشد.
مؤسساتی نظیر AICC و ADL استانداردهایی جهت توصیف محیط زمان اجرای سیستم های آموزش و فراگیری الکترونیکی ارایه داده اند. استاندارد Run-Time Environment SCORM (متعلق به ADL) به عنوان مهمترین استاندارد در این زمینه مطرح می باشد.
برای تعجیل در ظهور و سلامتی امام زمان (ع) یک صلوات بفرستید.

آواتار کاربر
reza-1365
كاربر عالي
كاربر عالي
پست: 683
تاریخ عضویت: شنبه 27 مرداد 1386, 2:09 am
محل اقامت: فعلا ایران

Re: دانشگاه مجازی

پست توسط reza-1365 » دوشنبه 4 شهریور 1387, 5:54 pm

استاندارد ها

در دنياي علم و فن آوري و با پيشرفت سريع و شگفت انگيزي که در اين بحش مشاهده مي شود، استاندارد مهمترين عامل براي حفظ کيفيت، جلب اعتماد مشتريان و سرويس گيرندگان و نيز يکسو سازي فعاليت ها و اقدامات مختلف مي باشد. استاندارد جزء بسيار مهمي از هر صنعت و فن آوري مي باشد. فن آوري اطلاعات نيز از اين قاعده مستثني نيست. بسياري از کاربردها و مقوله هاي مطرح در اين فناوري جهت توسعه، ايجاد و حتي پذيرش در ميان طيف مخاطبين خود، متکي به استاندارد مي باشند؛ استانداردهايي که با ارايه ي يک سري چارچوب مشترک و راهنمايي کلي راه گشاي نيل به اهدافي نظير بهبود کيفيت، قابليت سازگاري و يکپارچه سازي و استفاده مجدد از مطالب آموزشي مي باشند. اگر چه وجود استانداردها در برخي از زمينه ها محدوديت هايي را براي توليد کنندگان و توسعه دهندگان به وجود مي آورد، با اين وجود اگر در ايجاد و بروز آوري هر استانداردي ملاحظات لازم ضروري لحاظ شده باشد، سبب افزايش سرعت و پيشرفت روز افزون مي گردد. به عنوان يک مثال بسيار ساده و ابتدايي مي توان به راه آهن و قطار اشاره کرد. با ايجاد راه آهن قدرت مانور و حرکت محدود به حرکت مستقيم بر روي يکسري خطوط از پيش تعيين شده گرديد. اما از آنجايي که در ايجاد اين مسير ها، بهترين شرايط در نظر گرفته شده، افزايش قدرت انتقال و جابجايي مسافران و کالاها را در پي خواهد داشت. با پيشرفت سريع آموزش الکترونيکي تحت اينترنت، نياز به داشتن چنين استانداردهايي بسيار محسوس مي باشد.
در فرآيند آموزش و فراگيري الکترونيکي از مدتها پيش بحث استاندارد به عنوان يک مقوله ي بسيار مهم مطرح بوده است. به گونه اي که مؤسساتي نظير IEEE و AICC کوشش هاي بسياري جهت استاندارد نمودن بحث هاي مطرح در زمينه آموزش و فراگيري الکترونيکي انجام داده اند.
مهمترين نتايج پذيرش استاندارد ها از ديد افراد مختلف درگير در بحث آموزش و فراگيري الکترونيکي، به شرح ذيل مي باشد:
• از ديدگاه مشتري و خريدار، به کارگيري استاندارد مانع انحصاري شدن محصولات مي گردد. به جاي جاي هزينه هاي سرسام آور نصب سفارشي برنامه ها و سيستم هاي کاربردي، با بهره گيري از تنظيمات و قابليت هاي Plug Play، سيستم ها با هزينه ي بسيار پايين تر در اختيار خريداران قرار مي گيرند.
• از ديد فروشندگان ابزارها و سيستم ها، با بکارگيري متدهاي استانداردسازي Interoperability، ديگر نيازي به نوشتن واسطه هاي اختصاصي و ويژه براي محصولات مختلف نمي باشد. اين موضوع از يک سو سبب کاهش هزينه هاي سنگين توليد سيستم هاي يکپارچه گشته و از سوي ديگر افزايش پتانسيل عرضه ي محصولات به بازار را در پي دارد. همچنين امکان رقابت کيفي محصولات، بيش از پيش فراهم مي گردد.
• از ديد توليد کنندگان مطالب و محتويات آموزشي، بازار مطالب و محتويات آموزشي، با گسترش روز افزون خود، توليد کنندگان اين قبيل مطالب و محتويات را ترغيب به توليد بيشتر حتي حتي در ابعاد تخصصي نموده است و اين اين به نوبه خود لزوم به کارگيري استانداردهايي را جهت تسهيل امکان تبادل محتويات و مطالب آموزشي ايجاب مي نمايد. از طرف ديگر با به کارگيري استاندارد، امکان تبادل و به کارگيري مطالب و محتويات آموزشي توليد شده در طيف وسيعي از ابزارها و سيستم هاي استاندارد فراهم گشته است. اين موضوع هم سبب افزايش حجم کمي مطالب و محتويات آموزشي توليد شده گرديده و هم به نوعي افزايش سطح کيفي اين مطالب و محتويات را در پي داشته است.
• از ديد افراد فراگيرنده، استانداردها منجر به داشتن گزينه هاي بيشتر و آزادي عمل در انتخاب و نيز افزايش قابليت انتقال آموخته و دانش کسب شده مي شوند.
• از ديد طراحان مطالب و محتويات آموزشي، در نظر گرفتن استانداردهاي آموزش الکترونيکي منجر به دستيابي به قابليت هايي نظير امکان استفاده ي مجدد از مؤلفه ها و الگوهاي موجود طراحي گشته، امکان طراحي اشتراکي منابع و مطالب و نيز توليد مؤلفه ها و پيمانه هاي با فابليت استفاده ي مجدد را فراهم مي آورد. با فراهم شدن قابليت استفاده و دستيابي به تعداد زيادي از اجزاء قابل استفاده مجدد، عملا توسعه تعميم سيستم به سيستم هاي گوناگون و تطابق با نيازمندي هاي جديد و نيز امکان توليد بيشتر مطالب و محتويات به صورت پيمانه اي فراهم کند.
• از ديد تحليل گران، استانداردها کاتاليزورهايي هستند که نشانه هاي رشد سريع در هر صنعتي مي باشد.
نکته اصلي در طراحي و پياده سازي يک سيستم آموزش الکترونيکي وجود ويژگي Interoperability، ميان مطالب و محتويات آموزش الکترونيکي و اجزاء سيستم مي باشد. اين ويژگي و استانداردهاي مربوط به آن را تفصيل بيان خواهيم نمود
مؤسسات و نهادها
در اينجا مهمترين مؤسسات و نهادها مرتبط با بحث استانداردهاي آموزش الکترونيکي را بر خواهيم شمرد.
IMS Global Learning Consortium
ADL و محصول آن SCROM
School Interoperability Framework (SIF)
کميته استانداردهاي فني آموزشي LTSC IEEE
Aviation Industry CBT Committee (AICC)
استانداردهاي آموزش الکترونيکي
در بسياري از موارد، يک سيستم آموزش الکترونيکي با يکپارچه سازي محصولات فروشندگان مختلف ايجاد مي گردد. حتي در سازمان هايي با اندازه ي متوسط نيز ممکن است از محصولات مختلفي در دپارتمان ها و بخش هاي مختلف استفاده مي شود. با به کار گيري استانداردهاي آموزش و فراگيري الکترونيکي به وسيله توليد کنندگان اجزاء سيستم هاي آموزش الکترونيکي، امکان يکپارچه سازي و ايجاد سيستم هاي کارآمد تر و مقرون به صرفه تر فراهم مي گردد.
ويژگي interoperability ميان اين اجزاء يکي از مهمترين نگراني ها در ايجاد سيستم ها ي يکپارچه و کارآمد مي باشد.
به طورکلي، اصلي ترين هدف استانداردهاي Interoperability در آموزش الکترونيکي آن است که ساختارهاي داده اي و پروتکل هاي تبادل و گفتگوي استانداردي را براي اشياء آموزش الکترونيکي و نيز فرآيندهاي عملياتي در سراسر سيستم، فراهم آورند. با به کارگيري اين استانداردها در محصولات آموزش و فراگيري الکترونيکي، کاربران قادر خواهند بود مطالب، محتويات و اجزاء سيستم را(بر اساس کيفيت و متناسب بودنشان)از عرضه کننده هاي مختلف و با اطمينان از سهولت يکپارچه سازي اين اجزاء و پيمانه ها، تهيه نمايند.
دسته بندي استانداردها
استانداردهاي اموزش الکترونيکي را بر حسب مورد کاربردشان به شرح ذيل دسته بندي مي نماييم: استانداردهاي مربوط به ابر داده، بسته بندي مطالب و محتويات، پروفايل شخص فراگيرنده، ثبت اطلاعات شخص فراگيرنده، ارتباط محتويات و مطالب آموزشي، معماري و مدل مرجع، ارزيابي فراگيرنده و محيط زمان اجرا. در ادامه، هر يک از اين دسته بندي ها را به طور خلاصه مورد بررسي قرار داده و به استاندارد هاي موجود در رابطه با آنها، اشاره خواهيم نمود.
معماري و مدل مرجع
يکي از مهمترين استانداردهاي موجود در رابطه با معماري و مدل مرجع سيستم هاي آموزش و فراگيري الکترونيکي، استاندارد(LTSA) Learning Technology System Architecture مي باشد که به وسيله کميته ي مربوط به استاندارد سازي آموزش الکترونيکي(LTSC) در مؤسسه ي IEEE در حال توسعه و تدوين است. اين استاندارد بيانگر يک مدل سطح بالا از معماري سيستم هاي آموزش الکترونيکي مي باشد. البته اين استاندارد جزييات فنّ آوري هاي خاص پياده سازي سيستم را بيان نمي نمايد بلکه بيشتر بيانگر اهداف مربوط به فعاليت هاي افراد و نقش هاي درگير در فرآيند آموزش الکترونيکي و نيز فرآيندهاي کامپيوتري مربوطه و نيز دانش مورد نياز هر يک مي باشد.
ابر داده
يکي از مهمترين اجزاء استانداردهاي آموزش الکترونيکي، استانداردهاي مربوط به توصيف ابرداده هاي آموزشي مي باشند. ابر داده ها در واقع اطلاعات توصيفي ساير داده ها از جمله محتويات آموزشي مي باشند. عمده ترين اهداف استاندارد سازي ابرداده ها به شرح ذ يل مي باشد:
• سهولت جستجو، ارزيابي، به دست آوردن و استفاده از اشياء آموزشي
• امکان به اشتراک گذاري و تبادل اشياء آموزشي ميان سيستم هاي مختلف آموزش و فراگيري الکترونيکي
• امکان خودکار شدن فرآيند تشکيل و ارايه و مطالب آموزشي مورد نياز هر يک از فراگيرنده ها توسط عامل هاي نرم افزاري
• استاندارد شدن بيان و توصيف منابع آموزشي.
تقريبا همه ي مؤسسات فعال در زمينه ي استانداردهاي آموزش الکترونيکي مانند IEEE، IMS، ARIADNE، GESTALT، GEM، EdNA فعاليت هايي جهت استاندارد سازي ابرداده هاي آموزش الکترونيکي انجام داده اند. کميته ي IEEELTSC فعاليت خود را روي استانداردي تحت عنوان (LOM)Learning Object Meta Data متمرکز نموده است. ARIDNE ADL IMS و بسياري از سازمان هاي ديگر نيز خود را با اين استاندارد وفق داده و براي توسعه و تطبيق آن با IEEE LTSC همکاري دارند.
Dublin Core Meta Data initiative استاندارد ديگري از Data Meta است (اين استاندارد بيشتر به وسيله ي کتابخانه ها، مؤسسات انتشاراتي، آژانس هاي دولتي و سازمان هايي از اين قبيل استفاده مي شود) . اين گروه ارتباط نزديکي با مؤسسه ي IEEE دارد و قسمت هايي از اين استاندارد در ساير استانداردهاي آموزش الکترونيکي به کار رفته است. در حال حاضر IMS و SCORM مدل نسبتا خوبي ازقالب هاي ابر داده موردنيازدر سيستم هاي آموزش الکترونيکي ارايه مي دهند.
بسته بندي مطالب و محتويات
مشخصات و استانداردهاي مربوط به بسته بندي مطالب و محتويات آموزشي، انتقال اين مطالب و محتويات را از يک سيستم آموزشي به سيستم ديگر تسهيل مي نمايند. بسته ي مطالب و محتويات آموزشي، هم شامل اشياء آموزشي مي باشد و هم در بر گيرنده ي اطلاعاتي در رابطه با نحوه ي ترکيب اين اشياء جهت تشکيل واحدهاي بزرگتر (در قالب هايي نظير بخش ها، درس ها و دوره ها). در اين استانداردها بيشتر قواعدي نيز جهت توصيف نحوه ارايه ي مطالب و محتويات به فراگيرنده ها، در نظر گرفته مي شود.
عمده ترين استانداردهاي موجود در رابطه با توصيف بسته بندي مطالب و محتويات عبارتند از:
مشخصه ي بسته بندي مطالب و محتويات IMS (که تحت نام LRN توسط شرکت مايکروسافت تجاري شده است و توسط توليد کنندگان و عرضه کنندگان معتبر ابزارها و محتويات آموزشي پشتيباني مي شود)
• مشخصه ي زمانبندي و ترتيب دهي ساده ي IMS (در حال توسعه)
• راهبردها و توصيه هاي AICC جهت سيستم هاي آموزشي مبتني بر کامپيوتر
• استاندارد SCORM (متعلق به شرکت ADL (Initiative البته همه ي اين استانداردها مبتني بر استاندارد XML مي باشند.
محتوياتي مانند سؤالات و آزمون ها که با هدف ارزشيابي و سنجش در سيستم هاي آموزشي مطرح مي گردند، نوع ويژه اي از مطالب و محتويات هستند که بيشتر در قالب: سؤال، تست، و بانک هاي تست و ارزشيابي مطرح مي باشند. عمده ترين استانداردي که در اين رابطه مطرح مي باشد، استاندارد (QTI) IMS Question Test Interoperability Specification مي باشد.
ارزيابي فراگيرنده
همان گونه که در بخش استانداردهاي مربوط به مطالب و محتويات آموزش الکترونيکي اشاره گرديد، مهمترين استانداردي که در زمينه توصيف محتويات مورد نياز جهت ارزيابي و سنجش فراگيرنده مطرح مي باشد، استاندارد IMS Question Test Interoperability مي باشد. با به کارگيري اين استاندارد، سيستم هاي آموزش و فراگيري الکترونيکي به خصوص سيستم هاي تحت وب قادر خواهند بود آيتم ها (سؤالات) و ارزشيابي هاي (تست هاي) خود را با يکديگر مبادله نمايند. اين استاندارد داراي يک قالب توصيفي جهت بيان و توصيف اين محتويات (آيتم هاي سؤالي و ارزشيابي ها) نيز مي باشد
پروفايل فراگيرنده (مديريت فراگيرنده)
سيستم هاي آموزش و فراگيري الکترونيکي خواه براي ارايه ي سرويس هاي شخصي و سفارشي شده و يا صرفاً جهت نگهداري اطلاعاتي از فراگيرنده مانند ميزان پيشرفت و وضعيت جاري شخص فراگيرنده مي بايد اطلاعات به اصطلاح مربوط به پروفايل شخص فراگيرنده و نيز ساير کاربران را مديريت نمايند. استانداردهايي براي بازنمايي و مديريت مدل اطلاعاتي شخص فراگيرنده که بوسيله تکنيک هاي مدلسازي کاربر به وجود مي آيند، وجود دارند.
از ميان اين ستاره ها مي توان به استاندارد(PAPI) Public and private information که توسط کميته LTSC مؤسسه IEEE تهيه گشته، اشاره نمود IMS نيز در همين رابطه فعاليت هايي داشته و اخيراً با الگوبرداري از استاندارد PAPI استانداردي تحت عنوان IMS Learner information packaging را ارايه نمود که نسبت به استاندارد PAPI برتري هايي دارد. در ضمن، اين کنسرسيوم با استانداردي تحت عنوان IMS Enterprise specification به توصيف ويژگي هاي گروهي افراد مي پردازد. البته IMS قصد دارد اين دو استاندارد را در آينده اي نزديک با هم ترکيب نموده و در يک قالب ارايه نمايد. علاوه بر استانداردهاي فوق، استانداردهايي نظير School Interoperability framework, SPEEDE/Express,vCard و نيز قسمت هايي از Human Resource Staffing Protocols نظير HR-XML، نيز جهت توصيف و مديريت پروفايل فراگيرنده، موجود مي باشند.
محيط زمان اجرا
يکي از رايج ترين راه کارهاي بهره گيري از قابليت استفاده مجدد، جدا نمودن محتويات و مطالب آموزشي از منطق عملياتي نحوه ارايه و مديريت آنها مي باشد. منطق تجاري و عملياتي سيستم در بستري تحت عنوان محيط زمان اجرا در واکنش به درخواست ها، وقايع و شرايط مختلف زمان اجراي سيستم، روي محتويات و مطالب آموزش الکترونيکي عمل نموده و موارد کاربرد سيستم را برآورده مي نمايد. محيط زمان اجرا داراي مکانيزم هايي نظير Iaunch محتويات و مطالب و نيز تعدادي API جهت ارتباط ساير سيستم ها و زير سيستم ها و پروتکل ارتباطي مورد نياز نظير HTTP مي باشد. اين محيط تعيين کننده ي نحوه ي ارايه ي مطالب و محتويات، گرفتن باز خور از فراگيرنده و محيط و بطور کلي بيانگر نحوه ي برآورده شدن موارد کاربرد سيستم (خدمات آموزش و فراگيري الکترونيکي) مي باشد.
مؤسساتي نظير AICC و ADL استانداردهايي جهت توصيف محيط زمان اجراي سيستم هاي آموزش و فراگيري الکترونيکي ارايه داده اند. استاندارد Run-Time Environment SCORM (متعلق به ADL) به عنوان مهمترين استاندارد در اين زمينه مطرح مي باشد.
استانداردهاي آموزش و فراگيري الکترونيکي
مروري بر استاندارد SCORM
کلمه ي SCORM، بر گرفته از کلمات Reference Model Sharable Content Object مي باشد. اين استاندارد در اصل بر هم سو سازي مشخصات و فاکتورهاي تعيين شده توسط ساير گروههاي استاندارد سازي آموزش و فراگيري الکترونيکي، و ارايه ي يک قالب و چهار چوب مشخص براي طراحي و پياده سازي محيط زمان اجراي آموزش و فراگيري الکترونيکي و نيز مطالب و محتويات آموزشي تاکيد دارد. اين استاندارد توسط شرکت ADL (Distributed Learning Advanced) ايجاد گرديد و هم اکنون نيز در حال توسعه مي باشد.
با بهره گيري از استاندارد SCORM در سيستم آموزش و فراگيري الکترونيکي، دستيابي به قابليت ها و مزاياي زير تسهيل مي گردد.
Reusable
• Accessible
• Interoperability
• Durablity
برای تعجیل در ظهور و سلامتی امام زمان (ع) یک صلوات بفرستید.

آواتار کاربر
reza-1365
كاربر عالي
كاربر عالي
پست: 683
تاریخ عضویت: شنبه 27 مرداد 1386, 2:09 am
محل اقامت: فعلا ایران

Re: دانشگاه مجازی

پست توسط reza-1365 » دوشنبه 4 شهریور 1387, 5:56 pm

شرایط ادامه تحصیل

- دسترسي به يك كامپيوتر شخصي و نصب نرم افزارهاي لازم بر روي آن 2- دسترسي به اينترنت و آشنايي مختصر با نحوه كار با اينترنت 3- داشتن حس كار گروهي و حوصله لازم جهت فعاليت در گروههاي درسي (البته اجباري نيست) شما دوستاني كه مايل به ثبت نام در دوره ها هستيد لطفا به توصيه هاي زير توجه فرماييد • چون ما ايراني ها به پرداخت پولي بابت خدمات آموزشي آنهم از طريق اينترنت علاقه اي نداريم و به اصطلاح زورمان مياد دست به جيب مباركمان ببريم (هرچند اين مبلغ بسيار ناچيز باشد) ، بنابراين توصيه ما به همه شما اينست كه حتما "طرح توسعه کالج مجازي" را در بخش آموزش تجارت الكترونيكي مطالعه نموده و با معرفي دوره هاي مركز به چند نفر ، امتياز لازم جهت ثبت نام در دوره ها را بدست آورده و در حقيقت بطور مجاني ثبت نام نماييد. • بدليل اينكه اكثر دوره هاي آموزشي برگزار شده كاربردي بوده و هدف از آنها يادگيري مطالب عملي ميباشد تا تئوري ، بنابراين ثبت نام در اين دوره ها را براي كساني كه ميخواهند وارد بازار كار شوند ، بشدت توصيه مي نماييم و تضمين ميكنيم كه در صورت همكاري فعال در گروههاي درسي مشخص شده ، در زمينه درسي آن دوره ، به فردي با تجربه مبدل گردند ، چرا كه در طول اين دوره ها هم خودتان خيلي از مطالب را بصورت عملي تجربه خواهيد نمود و هم اينكه بصورت مفيدي از نتايج عملي فعاليتهاي ديگران بهره مند خواهيد شد. (با استفاده از امكانات موجود در كلاسها) • سعي نماييد در طول زمان برگزاري دوره ها بصورت فعال در گروههاي درسي شركت نموده و با همكاري و همفكري هم گروهي هاي خود ، تكاليف و تمرينهاي داده شده از طرف استاد را حل نموده و به نتيجه نهايي برسانيد . اين فعاليتهاي گروهي مطمئنا در بالا بردن ميزان ياد گيري شما اهميت بسزايي خواهد داشت . البته با توجه به اينكه اكثر دانشجويان در امر تايپ فارسي خيلي كند هستند ، شايد نوشتن مطالب و شركت فعال در مباحث درسي كمي مشكل بنظر برسد ولي مطمئنا اين زحمات ارزش خود را در پايان دوره نشان خواهد داد. • چون امتحانات پايان دوره بصورت اينترنتي برگزار مي شود و اطميناني وجود ندارد كه آيا خود دانشجو به سوالات امتحاني جواب ميدهد يا كس ديگر ، بنابراين امتحانهاي اينترنتي از ارزش بالايي برخوردار نبوده و اگر شما به مدرك با ارزشي جهت تاييد گذارندن موفقيت آميز دوره ها نياز داريد ، بايد با پرداخت مبلغ اندكي بابت هزينه هاي امتحان ، بصورت حضوري در مراكز آموزشي همكار اين مركز ، امتحان داده و از طرف آن موسسات گواهينامه معتبر دريافت نماييد. • با توجه به اينكه شركت در اين دوره ها مستلزم كارگروهي از طريق اينترنت ميباشد ، بنابراين سعي نماييد بجاي شركت در چندين دوره مختلف و قاب كردن مداركشان ، در يك يا حداكثر دو دوره اين مركز ثبت نام نموده ولي بطور فعالي در گروههاي درسي مشخص شده فعاليت كرده و به دانش و تجربه خود بطور عملي بيافزاييد ، به بيان ديگر در عوض ياددگيري سطحي انبوهي از مطالب ، در يك يا دو زمينه به صورت كاملا تخصصي و عملي وقت بگذاريد تا در آينده بتوانيد از نتايج اين دوره هاي كاربردي در محيط كارتان بهترين استفاده را ببريد .
برای تعجیل در ظهور و سلامتی امام زمان (ع) یک صلوات بفرستید.

آواتار کاربر
reza-1365
كاربر عالي
كاربر عالي
پست: 683
تاریخ عضویت: شنبه 27 مرداد 1386, 2:09 am
محل اقامت: فعلا ایران

Re: دانشگاه مجازی

پست توسط reza-1365 » دوشنبه 4 شهریور 1387, 6:00 pm

روش گزینش

دانشجويان اين مركز همه ساله طبق ضوابط سازمان سنجش آموزش كشور از طريق آزمون سراسري و آزمون متمركز دوره‌هاي كارشناسي ارشد پذيرفته مي‌‌شوند. پذيرفته‌شدگان تابع كليه ضوابط و مقررات آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوري بوده و از اين جهت همانند دانشجويان حضوري دانشگاه‌هاي كشور به تحصيل ادامه داده و با همان مدارك فارغ‌التحصيل مي‌گردند. ثبت نام، انتخاب واحد، و تحصيل و يادگيري به صورت غيرحضوري و الكترونيكي خواهد بود. فقط جهت برگزاري امتحانات دروس و دفاع از پايان‌نامه‌ها دانشجويان در دانشگاه امام‌حسين(ع) حضور خواهند يافت. بر اساس مجوز وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوري دانشجويان اين مركز ملزم به پرداخت هزينه‌هاي آموزشي خود به دانشگاه امام‌حسين(ع) مي‌باشند. شهريه‌هاي تحصيلي هر ساله طبق مصوبات هيات امناء دانشگاه تعين و اعلام مي‌گردد. نظر به اينكه دانشجويان اين مركز در بدو ورود ممكن است آشنايي كافي را براي به كار گيري رايانه و شبكه اينترنت نداشته باشند، يك دفتر خود آموز همراه با فيلم ويدئويي تهيه شده كه در بدو ورود براي دانشجويان متقاضي ارسال خواهد گرديد.
برای تعجیل در ظهور و سلامتی امام زمان (ع) یک صلوات بفرستید.

آواتار کاربر
reza-1365
كاربر عالي
كاربر عالي
پست: 683
تاریخ عضویت: شنبه 27 مرداد 1386, 2:09 am
محل اقامت: فعلا ایران

Re: دانشگاه مجازی

پست توسط reza-1365 » دوشنبه 4 شهریور 1387, 6:01 pm

شرایط ثبت نام

آیین نامه مرکز آموزش های مجازی : ماده 1 مقدمه: به منظور گسترش و توسعه دامنه فعاليت آموزش عالي و انعطاف پذيري در پاسخگويي به نيازهاي اجتماعي براي ورود به دانشگاه يكي از راه‌كارهاي ارائه شده، پذيرش دانشجو در دوره‌هاي آموزش الكترونيكي مي‌باشد. لذا با استناد به مصوبات هيئت‌امناء دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي مورخ 29/4/81 درخصوص تنوع بخشي به شيوه‌هاي پذيرش دانشجو، آئين‌نامه اجرايي پذيرش دانشجويان دوره‌هاي آموزش الكترونيكي براساس موارد ذيل تدوين مي‌گردد. • ماده 2 پذيرش دانشجو در کليه مقاطع تحصيلي و از طريق كنكور سراسري يا آزمون اختصاصي و براساس اعلام آمادگي دانشكده‌ها خواهد بود. • ماده 3 ظرفيت هر رشته در سال تحصيلي پس از اعلام دانشکده و تأييد شوراي اجرايي مرکز با تصويب هيات رئيسه دانشگاه اعلام مي‌گردد. • ماده 4 شرايط داوطلبان: o 4ـ1ـ داوطلبان بايد واجد شرايط عمومي و اختصاصي اعلام شده توسط آموزش دانشگاه باشند. o 4ـ2ـ تحصيل همزمان داوطلبان پذيرفته شده در دوره‌هاي حضوري مؤسسات آموزش عالي دولتي و دوره‌هاي الكترونيكي به شرط پذيرفته شدن در آزمون ورودي مجاز است.  تبصره 1: دانشگاه امام‌حسين(ع) مي تواند پذيرفته شدگان ساير دانشگاه‌هاي دولتي را بر طبق آئين‌نامه‌اي که توسط شوراي اجرايي مرکز تدوين و به تصويب هيات رئيسه دانشگاه مي‌رسد در دوره‌هاي آموزش الکترونيکي خود پذيرش نمايد.  ماده 5: ضوابط تحصيلي: o 5ـ1ـ دانشجويان دوره‌هاي الكترونيكي تابع برنامه و مقررات آموزشي مربوط در دانشگاه امام‌حسين (ع) مي‌باشند. o 5ـ2ـ مدرك فارغ التحصيلي دانشجويان اين دوره‌ها همانند دانشجويان دوره‌هاي حضوري با قيد «دوره آموزش الکترونيکي» صادرخواهد شد. o 5ـ3ـ تعداد دفعات شركت در آزمون ورودي اين دوره‌ها محدوديت ندارد. o 5ـ4ـ انتقال واحدهاي گذرانده شده در دوره‌هاي حضوري مؤسسات آموزش عالي مورد تأييد دانشگاه به دوره‌هاي آموزش الكترونيكي درصورت داشتن نمره حداقل 12 بلامانع است. o 5ـ5ـ به دانشجويان دوره‌هاي الكترونيكي هيچگونه امكانات رفاهي تعلق نمي‌گيرد.  تبصره 2: ميزان شهريه ثابت در طول دوران تحصيل دانشجو ثابت است، ولي هر ساله به ميزان نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزي درصدي به شهريه اضافه مي شود.  تبصره 3: دانشگاه مي‌تواند به دانشجوياني كه رتبه هاي ممتاز (اول تا سوم) را در هر سال كسب نمايند،‌ طبق آيين‌نامه‌اي که به تصويب هيات رئيسه مي رسد، درصدي از شهريه را در ترم تحصيلي بعدي تخفيف دهد.  تبصره 4: درصورت حذف درس توسط دانشجو در مهلت تعيين شده، شهريه پرداختي مربوط به آن درس پس از كسر 10%‌ عودت داده مي‌شود و در صورت حذف اضطراري، شهريه پرداخت شده عودت داده نمي‌شود. ماده 6 هزينه‌هاي تحصيلي دوره‌هاي آموزش الكترونيكي مطابق با مصوبات هيات امناء دانشگاه و تبصره 2 از ماده پنج اين آئين‌نامه‌ هر ساله اعلام مي گردد. شرايط داوطلبان شرايط داوطلبان در يک ماده و يک تبصره مي باشد که مفاد آن بشرح زير است : • ماده 1 o 1ـ1ـ داوطلبان بايد واجد شرايط عمومي و اختصاصي اعلام شده توسط آموزش دانشگاه باشند. o 1ـ2ـ تحصيل همزمان داوطلبان پذيرفته شده در دوره‌هاي حضوري مؤسسات آموزش عالي دولتي و دوره‌هاي الكترونيكي به شرط پذيرفته شدن در آزمون ورودي مجاز است. تبصره 1: دانشگاه امام‌حسين(ع) مي تواند پذيرفته شدگان ساير دانشگاه‌هاي دولتي را بر طبق آئين‌نامه‌اي که توسط شوراي اجرايي مرکز تدوين و به تصويب هيات رئيسه دانشگاه مي‌رسد در دوره‌هاي آموزش الکترونيکي خود پذيرش نمايد.
برای تعجیل در ظهور و سلامتی امام زمان (ع) یک صلوات بفرستید.

آواتار کاربر
reza-1365
كاربر عالي
كاربر عالي
پست: 683
تاریخ عضویت: شنبه 27 مرداد 1386, 2:09 am
محل اقامت: فعلا ایران

Re: دانشگاه مجازی

پست توسط reza-1365 » دوشنبه 4 شهریور 1387, 6:02 pm

رشته کامپیوتر برای فنی حرفه ای

شاید درمیان رشته های فنی و حرفه ای بسیاری از دانش آموزان بیشتراز دبیران خود با کامپیوتر و عملکرد آن آشنا باشند رشته کامپیوتر از وسیع ترین رشته هایی است که تعدد قابلیت ها و علومی که به صورت شگفت انگیزی به رایانه وابسته است هر روز افق های جدیدی را در اختیار کاربران و فعالین این رشته در سراسر جهان قرار می دهد.
از صنعت سینما تا آموزش از راه دور (آموزش الکترونیک) و خیلی چیزهای دیگر بوسیله رایانه صورت می گیرد.
افراد به حسب تخصصشان به دسته های متفاوتی تقسیم شده اند.
برنامه نویسان، گرافیست ها، برنامه سازان، تعمیرکاران سیستم های رایانه ای و دیگران هر یک به نوعی با رایانه کار می کنند.
این رشته با ورود اینترنت جان تازه گرفته و شما در کنار تحصیل می توانید با مبانی کامپیوتر، مبانی برنامه سازی، نرم افزارهای کاربران متداول مانند (Word,Exel,Toolkit)، زبان های برنامه سازی تحت ویندوز مانند ویژوال بیسیک، پاسکال، بیسیک) بانک های اطلاعاتی و برنامه سازی تجاری با استفاده از نرم افزارAccess، تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم های کامپیوتری، زبان تخصصی با آشنایی با اصطلاحات تخصص رایانه، طراحی مدارات منطقی پایه سخت افزار و تکنولوژی رایانه، شبکه های کامپیوتری آشنا شوید.
برای تعجیل در ظهور و سلامتی امام زمان (ع) یک صلوات بفرستید.

آواتار کاربر
reza-1365
كاربر عالي
كاربر عالي
پست: 683
تاریخ عضویت: شنبه 27 مرداد 1386, 2:09 am
محل اقامت: فعلا ایران

Re: دانشگاه مجازی

پست توسط reza-1365 » دوشنبه 4 شهریور 1387, 6:03 pm

مهندسی کامپیوتر

بيست سال است كه از تولد اينترنت مي گذرد و مي توان زندگي بشر را به دو قسمت قبل از اينترنت و بعد از آن تقسيم كرد . بسياري بر اين باورند كه رشد اطلاعاتي انسان در اين بيست سال معادل با عمر جهان است . گرچه اين مطلب اغراق آميز است ، اما آنچه شاهد آنيم توليد سرسام آور اطلاعات در سطح جهان است. سهم كشور ما در توليد علم نسبت به سابق افزايش چشمگيري داشته ، اما در مقايسه با كشورهايي مانند تركيه و مصر با توجه به ضريب هوشي بالا و وجود نخبگان در كشور ، سهم چنداني را به خود اختصاص نداده ايم .
ساماندهي اطلاعات ، پردازش آنها ، دسترسي آسان و سريع كاربران ، صرفه جويي در هزينه ها و جلوگيري از اتلاف وقت و به طور خلاصه بهره وري بالا از دستاوردهاي مهم رشته فناوري اطلاعات و به طور كلي ، تمامي گرايش هاي مربوط به علوم كامپيوتر است.
بشر در عصر ارتباطات توانسته است بوسيله فناوري اطلاعات بسياري از كارهاي نشدني را ممكن سازد. كار تجربي در كنار تحصيلات آكادميك دانشگاهي ، بخش مهمي از موفقيت شما را در رشته پرطرفدار IT ، رفاهم مي سازد.
طول دوره تحصيل اين رشته 4 سال و هشت نيمسال است.
برای تعجیل در ظهور و سلامتی امام زمان (ع) یک صلوات بفرستید.

آواتار کاربر
reza-1365
كاربر عالي
كاربر عالي
پست: 683
تاریخ عضویت: شنبه 27 مرداد 1386, 2:09 am
محل اقامت: فعلا ایران

Re: دانشگاه مجازی

پست توسط reza-1365 » دوشنبه 4 شهریور 1387, 6:05 pm

سوالات رايج

- غرض اصلي از داشتن بخش دانشگاه ها چه بوده؟

غرض اصلي در اين بخش شناساندن مرکزي به عنوان دانشگاه بوده. دانش آموز بايد با چشم باز محل تحصيل و نحوه تعامل و راه آينده خود را بيابد و درک درستي از واقعيات آموزش عالي کشور پيدا کند و اين در عکس ها و اطلاعات به خوبي و به صورتي طبيعي نشان داده شده و براي اينکه شما بدانيد که امکانات ورزشي و خوابگاهي و امکانات آموزشي و آزمايشگاهي اين دانشگاه هاي بزرگ کشور و شهري که در آن واقع شده اند چگونه است، توضيحاتي ارائه داده شده است.
- آيا در بخش تجربيات امکان ارائه تجربيات دانش آموزي نيز مي باشد؟

بله اين امکان وجود دارد.
- آيا اين سايت قابليت جلب اعتماد ما را به عنوان يک مشاور دارد؟

شايد اين اولين باري است که ارتباط آموزش و پرورش با اساتيد دانشگاهي و نخبگان رشته هايي که در اين سايت معرفي شده اند براي پر بار بودن محتواي آن به اين صورت وسيع و محکم برقرار شده. در واقع محتواي مطالب اين سايت محصول مشاوره در ابعاد کلي و جمعي آن مي باشد.
- در بخش توضيح مقدمه چه مطالب ديگري لحاظ شده؟

استعدادهاي انحصاري دانش آموزان، دروس تأثير گذار در آن رشته، ضريب مهم بعضي از دروس و نحوه پذيرش هر رشته بيان شده است.
- در مورد بخش اشتراکات توضيح دهيد؟

اين بخش که بيشتر به عنوان نمونه 20 جفت رشته تحرير شده زمينه هاي مشترک و پيوندهاي بعضي از رشته ها را نمايش مي دهد که هدف عمده از طراحي آن اشراف دانش آموز به برخي از رشته هاي مهم و توجه به اين نکته بوده است که رابطه زنجيره اي دروس را بهتر درک کند و اين مشت نمونه خرواري براي پيگيري و کنجکاوي شما شود که زير مجموعه هاي رشته هاي اصلي و اساسي را دنبال کنيد و ميزان ارتباط رشته ها را به يکديگر به صورت منطقي دريابيد.
- کمي بيشتر درباره معيارهاي اصلي بخش رشته ها توضيح دهيد. ابتدا درباره مقدمه هر رشته.

در بخش مقدمه آنچه بيش از همه مورد توجه قرار گرفته توضيح مختصر اما رسا و کامل در حد دانش آموز دبيرستاني بوده که بتواند در کمترين زمان با آن رشته ارتباط برقرار کند در ضمن عکس آن صفحه نيز طوري انتخاب شده که بدون مراجعه به متن متوجه کليات رشته مي شود.
- در خصوص دانشگاه تهران / تبريز/ شيراز/ مشهد/ اصفهان توضيح دهيد.

شبکه رشد در اين 5 استان توانسته اقدامات بزرگ و کارهاي زيربنائي انجام دهد که امکان دسترسي به اين شبکه نسبت به استان هاي ديگر فراهم تر است و اين جهت اصلي انتخاب همين 5 شهر بود.
- دانشگاه علوم پزشکي شيراز؟

در بين دانشگاه هاي اين سايت اين دانشگاه تنها مرکز جذب رشته هاي علوم تجربي است که ضمن اينکه بسيار مجهز است توانائي شناساندن محل تحصيل داوطلبان رشته هاي تجربي را نيز دارد.
- نهادهاي دانشجوئي چه جايگاهي دارند؟

اين نهادها صرفاً براي آشنائي اجمالي شما با جريانات تأثير گذار دانشگاه هاست که البته جهاد دانشگاهي نقش ويژه اي در بعد علمي بازي مي کند.
- در بخش بازار کار چه ويژگي قابل توجهي در نظر گرفته ايد؟

اولين مطلب مهم در اين بخش بيان واقعيت است و آن عدم تعادل بازار يا به عبارتي صنعت و دانشگاه است. بر همه آشکار است که وضعيت اشتغال در ايران تأسف بار است اما آنچه به ما مربوط مي شده بيان واقعيات و شناساندن مکان هايي است که مي توان براي کسب درآمد در آن مکان ها مشغول به کار شد.
- رشته ها در چه مقاطعي توضيح داده شده اند؟

عمده رشته هاي منتخب در مقطع کارشناسي هستند و به جهت جذب مخاطبين بيشتر چند رشته در مقطع کارداني و چند رشته در مقطع دکتري نيز معرفي شده اند.
-دانشگاه صنعتي تبريز و اصفهان چه ويژگي هايي دارند؟

اين دو دانشگاه از دانشگاه هاي صنعتي و مادر کشور هستند که فضاي آزمايشگاهي آن ها گاه به وسعت يک دانشکده مي رسد و ميزان سرمايه گذاري و ارتباط اين دو دانشگاه به صنعت نمره بالائي دارد. مراجعه به اطلاعات اين دو دانشگاه صحت اين ادعا را تائيد مي کند.
- دانشگاه فردوسي مشهد چطور؟

دانشگاه فردوس مشهد بزرگترين و مجهزترين دانشگاه شرق کشور شناخته مي شود و گالري عکس آن نيز دال بر اين مطلب است.
برای تعجیل در ظهور و سلامتی امام زمان (ع) یک صلوات بفرستید.

ارسال پست