مجموعه مهندسی فناوری اطلاعات IT (منابع، سرفصلها و...)

در این قسمت میتونید به بحث در مورد کنکور کارشناسی ارشد بپردازید

مدیر انجمن: rosa_127

قفل شده
آواتار کاربر
PearCo
کاربر معمولي
کاربر معمولي
پست: 69
تاریخ عضویت: جمعه 21 تیر 1387, 6:34 pm
محل اقامت: iRAN-HAMEDaN
تماس:

مجموعه مهندسی فناوری اطلاعات IT (منابع، سرفصلها و...)

پست توسط PearCo » چهارشنبه 10 فروردین 1390, 7:35 pm

مجموعه مهندسی فناوری اطلاعات (IT (Information Technology

مقدمه
1. شیوۀ خلاصه برداری
2. پرهیز از پراکنده خوانی
3. رعایت دقیق برنامۀ مطالعاتی
4. جلوگیری از هدر رفتن وقت
5. جلوگیری از هدر رفتن انرژی
6. جلوگیری از کاهش اعتماد به نفس
7. مرور به موقع مطالب
8. شیوۀ صحیح مطالعه
9. استراحت و تفریح به موقع
10. ورزش و تغزیه مناسب
11. استقامت و پشتکار
12. داشتن روحیه پژوهشی
13. داشتن علاقه به مطالب
14. و ... .
تمامی این موارد برای کسب موفقیت در آزمون کارشناسی ارشد الزامی است. به نظر من دانشگاه جای کسانی که علاقه و استعداد ندارند نیست و شما نباید به آنها مجال بدهید. لذا موفقیت از آن شماست چرا که شما تلاش می کنید .
در این تایپیک قسط دارم تمامی اطلاعات مورد نیاز برای داوطلبان شرکت در آزمون کارشناسی ارشد مجموعه مهندسی فناوری اطلاعات را به صورت کامل و تفکیک شده قرار بدهم. منابع اصلی، سرفصل دروس و همچنین نحوۀ مطالعه بعضی از دروس و بررسی مشکلات داوطلبین و همچنین برنامه ریزی مناسب برای شرکت در آزمون از مطالب مفید در این تایپیک است. در پایان از دوستان خواهشمندم که اگر مطالب مفیدی در این زمینه در اختیار دارند در این تایپیک قرار دهند. لطفا از طرح سوال در این تایپیک اجتناب کنید. من تایپیک دیگری با همین نام می سازم تا سوالاتان را در آن طرح کنید. این برای پراکنده نشدن مطالب می باشد.
[منبع: سید محمدرضا فراحی، بررسی منابع کارشناسی ارشد، 1388]
آخرین ویرایش توسط PearCo در چهارشنبه 10 فروردین 1390, 7:57 pm، در مجموع 2 بار ویرایش شده است.

آواتار کاربر
PearCo
کاربر معمولي
کاربر معمولي
پست: 69
تاریخ عضویت: جمعه 21 تیر 1387, 6:34 pm
محل اقامت: iRAN-HAMEDaN
تماس:

Re: مجموعه مهندسی فناوری اطلاعات IT (منابع، سرفصلها و...)

پست توسط PearCo » چهارشنبه 10 فروردین 1390, 7:40 pm

معرفی رشته مهندسی فناوری اطلاعات
فناوری اطلاعات (Information Technology) همچنانکه به وسیله انجمن فناوری اطلاعات آمریکا (ITAA‎) تعریف شده است، «به مطالعه، طراحی، توسعه، پیاده سازی، پشتیبانی یا مدیریت سیستم های اطلاعاتی مبتنی بر رایانه، خصوصاً برنامه های نرم افزاری و سخت افزار رایانه می‌پردازد». به طور کوتاه، فناوری اطلاعات با مسائلی مانند استفاده از رایانه های الکترونیکی و نرم افزار سروکار دارد تا تبدیل، ذخیره، حفاظت، پردازش، انتقال و بازیابی اطلاعات به شکلی مطمئن و امن انجام پذیرد.
اخیراً تغییر اندکی در این عبارت داده می‌شود تا این اصطلاح به طور روشن دایره ارتباطات مخابراتی را نیز شامل گردد. بنابراین عده‌ای بیشتر مایلند تا عبارت فناوری اطلاعات و ارتباطات (Information and Communications Technology) یا به اختصار ICT را به کار برند.
فناوری اطلاعات بسیار از علم رایانه وسیع تر (و مبهم تر) است. این اصطلاح در دهه ۱۹۹۰ جایگزین اصطلاحات پردازش داده ها و سیستم های اطلاعات مدیریت شد که در دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۶۰ بسیار رایج بودند. فناوری اطلاعات معمولاً به تولید و پردازش و نگهداری و توزیع اطلاعات در موسسات بزرگ اشاره دارد.
دانش فناوری اطلاعات و رایانه با هم فرق می کنند، البته در موارد زیادی با هم اشتراک دارند. اگر علم رایانه را مشابه مهندسی مکانیک بگیریم، فناوری اطلاعات مشابه صنعت حمل و نقل است. در صنعت حمل و نقل، خودرو و راه‌آهن و هواپیما و کشتی داریم. همه این ها را مهندسان مکانیک طرح می کنند. در عین حال در صنعت حمل و نقل مسائل مربوط به مدیریت ناوگان و مدیریت ترافیک و تعیین استراتژی حمل و نقل در سطح شرکت و شهر و کشور مطرح است که ربط مستقیمی به مهندسی مکانیک ندارد اما فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) مهمترین مقوله در این زمینه است.

عناصر اصلی:
فناوری اطلاعات متشکل از چهار عنصر اساسی (انسان، ساز و کار، ابزار، ساختار) است، به طوری که در این فناوری، اطلاعات از طریق زنجیره ارزشی که از بهم پیوستن این عناصر ایجاد می شود جریان یافته و پیوسته تعالی و تکامل سازمان را فراراه خود قرار می دهد:
انسان: منابع انسانی، مفاهیم و اندیشه، نوآوری.
ساز و کار: قوانین، مقررات و روشها، سازوکارهای بهبود و رشد، سازوکارهای ارزش گذاری و مالی.
ابزار: نرم افزار، سخت افزار، شبکه و ارتباطات.
ساختار: سازمانی، فراسازمانی مرتبط، جهانی.
در ایران متولی اصلی فناوری اطلاعات و ارتباطات را وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می دانند.

فناوری اطلاعات در دانشگاه های ایران:
در بیشتر کشورها این دانش در دانشگاه ها با عنوان رشته «فناوری اطلاعات» (Information Technology) شناخته می شود، در حالیکه در ایران بر اساس تصمیم سازمان آموزش عالی کشور عنوان «مهندسی فناوری اطلاعات» برای این رشته بکار برده می شود و رشته ای نیز تحت عنوان مهندسی فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) به پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اخیراً در دانشگاههای ایران تدریس می شود و رشته ای با عنوان فقط «فناوری اطلاعات» وجود ندارد. همچنین رشته میان رشته ای دیگری با عنوان رشته «مدیریت فناوری اطلاعات» در دانشگاه ‌های ایران و دیگر کشورها وجود دارد که از ترکیب دو رشته «مدیریت» و «فناوری اطلاعات» به وجود آمده است. رشته مهندسی فناوری اطلاعات به چگونگی سازماندهی و ساماندهی داده ها می پردازد و رشته مدیریت فناوری اطلاعات به چگونگی تدوین سیستم و استفاده از داده ها می پردازد. هرکدام از این رشته ها دارای گرایش‌های ویژه خود هستند که در دانشگاه‌های ایران به شرح زیراند:

گرایش های رشته مهندسی فناوری اطلاعات:
تجارت الکترونیکی
سیستم های چندرسانه ای
مدیریت سیستم های اطلاعاتی
امنیت اطلاعات
شبکه های کامپیوتری
مهندسی فناوری اطلاعات (IT)

گرایش های رشته مدیریت فناوری اطلاعات:
مدیریت منابع اطلاعاتی
سیستم های اطلاعات پیشرفته
نظام کیفیت فراگیر

گرایش های رشته مهندسی فناوری اطلاعات و ارتباطات:
مدیریت شبکه
دیتا و امنیت شبکه
ارتباطات سیار
مدیریت ارتباطات و فناوری اطلاعات
سیستم های چند رسانه ای

متولی فناوری اطلاعات در ایران
در ایران همیشه بحث بر سر متولی اصلی فناوری اطلاعات وجود داشت تا با تغییر نام وزارت پست و تلگراف و تلفن در سال 1382 به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مهمتر از آن ایجاد معاونت فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات، خود را متولی اصلی فناوری اطلاعات در کشور مطرح ساخت. از این سال به بعد توسعه همه جانبه ای در این وزارتخانه صورت گرفت تا شرکتها و مراکز متعددی زیر مجموعه آن تشکل یافتند و هر یک از آنها با توانمندیها و فعالیتهای بسیار، تحولات فراوانی را شکل داده و باعث گسترش وضع ارتباطی کشور در بخش های پست و مخابرات شدند. معاونت فناوری اطلاعات به منظور تدوین راهبردها، سیاستها، برنامه های بلند مدت و اهداف کیفی و کمی بخش توسعه فناوری اطلاعات و ارائه آن به شورای عالی فناوری اطلاعات معاونتی تحت عنوان معاونت فناوری اطلاعات در ساختار سازمانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در نظر گرفته شد. و کم کم سازمانهایی مثل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات زیرساخت نیز در این رابطه شکل گرفتند.
[منبع: ویکی پدیا، دانشنامۀ آزاد.]
آخرین ویرایش توسط PearCo در چهارشنبه 10 فروردین 1390, 7:59 pm، در مجموع 2 بار ویرایش شده است.

آواتار کاربر
PearCo
کاربر معمولي
کاربر معمولي
پست: 69
تاریخ عضویت: جمعه 21 تیر 1387, 6:34 pm
محل اقامت: iRAN-HAMEDaN
تماس:

Re: مجموعه مهندسی فناوری اطلاعات IT (منابع، سرفصلها و...)

پست توسط PearCo » چهارشنبه 10 فروردین 1390, 7:48 pm

مهندسی فناوری اطلاعات در ارشد
دکتر پدرام مدیر گروه مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی امیرکبیر در معرفی این رشته می گوید: استفاده بهینه از اطلاعات
برای کاربردهای مختلف است یعنی متخصص این رشته باید بتواند اطلاعات را جمع آوری ، دسته بندی و پردازش کرده و به موقع از آن استفاده نماید. ازهمین رو کارشناس این رشته باید مبانی کامپیوتر را بلد باشد. به عبارت دیگر، هسته اصلی این رشته همان هسته اصلی مهندسی کامپیوتر است منتها چون یکی از توانمندی های اصلی کارشناسی این رشته بهره وری به موقع و صحیح از اطلاعات است، دانشجوی IT باید دارای اطلاعات جنبی در زمینه های مختلف باشد. برای مثال، فردی که می خواهد از این تکنولوژی درتجارت الکترونیکی استفاده کند باید مدیریت بداند یا فردی که می خواهد از IT در آموزش از راه دور بهره ببرد، باید با روش های آموزش آشنا باشند. مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی فناوری اطلاعات (IT) در ۳۲ واحد به دانشجویان ارائه می شود. پذیرش معمولا از رشته های مهندسی کامپیوتر، مهندسی الکترونیک و مهندسی صنایع صورت می گیرد.

گرایش های آن: 1. تجارت الکترونیکی 2.سیستم های چند رسانه ای 3. مدیریت سیستم های اطلاعاتی 4. امنیت اطلاعات 5. شبکه های کامپیوتری 6. مهندسی فناوری اطلاعات (IT).
البته در حال حاضر سیستم های چند رسانه ای و مدیریت سیستم های اطلاعاتی به علت کمبود استاد مربوطه، ارائه نمی شود.

مقایسه مهندسی فناوری اطلاعات و مهندسی کامپیوتر

دروس امتحانی IT در کنکور نزدیک به دروس رشته ی مهندسی کامپیوتر است، (اما ریاضی ندارد و برای دو گرایش تجارت الکترونیک و مهندسی IT ، درس اصول و مبانی مدیریت هم هست، وکمی تفاوت در دروس مشترک و تخصصی).
آی تی تعداد زیادی گرایش دارد ولی به طورکلی تمایل آن بیشتر به سمت مدیریت است (یک شخص فنی که با مدیریت هم آشناست)، در مقایسه با گرایشهای ارشد مهندسی کامپیوتر که بیشتر به سمت کار عملی است تا مدیریتی (معمولا مهندسین نرم افزار افراد کاملا فنی و غیر مدیریتی هستند) این فرق اساسی این دو تا است که بسته به شخص هر کسی می تواند در هر کدام از این ها موفق باشد.
و پذیرش گرایش های IT نسبت به گرایش های مهندسی کامپیوتر از نظر تعداد پایین تر است.

وضعیت رشته فناوری اطلاعات در دانشگاه های ایران
این رشته از نظر علمی هنوز در ایران جا نیفتاده است. شايد رشته فناوري اطلاعات را بتوان از جمله معدود رشته هايي دانست كه به علت فقدان منابع درسي و آموزشي مناسب به شدت در فقر به سر مي برد. اين رشته در حالي در دانشگاه هاي كشور تدريس مي شود كه كتب درسي ارائه شده فاصله بسيار زيادي با مراجع روز دنيا دارند و نیز به علت کمبود اساتید متخصص این رشته، اساتید رشته های دیگر بکار گرفته می شوند. از دیگر موارد پراهميتي كه كمتر به آن توجه شده در كاربردي بودن رشته و توجه به نيازهاي انساني آن ديده مي شود. رویكردي كه باید بر روي آن پا فشاري داشته باشیم: اولا هويت مستقل فناوري اطلاعات به عنوان تركیبي منحصر به فرد از دروس مهندسي رايانه به همراه تخصص هاي لازم براي اجرا و نگهداري سامانه ي فناوري اطلاعات، ثانيا بومي شدن آن بر اساس نياز جامعه مي باشد.

حوزه هاي کاربرد فناوري اطلاعات
تجارت الکترونیک (E-Commerce)
دولت الکترونیک (E-Government)
بانکداري الکترونیک (E-Banking)
شهر الکترونیک (E-City)
مرکز داده (Data Center): مراکز فیزیکی بسیار امن از حیث معماري و برخورداري از زیرساخت هاي با ظرفیت بالا می باشند. در این مراکز ترکیبی از تجهیزات، نرم افزار و مهارت هاي انسانی وظیفه ي ارایه مطلوب خدمات را دارند.
سیستم هاي مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS): در تهیه و تدوین طرح جامع فناوري اطلاعات یکی از مهم ترین و محوري ترین مباحث است و شامل سه محور اصلی می باشد: استاندارهاي امنیت سخت افزاري، امنیت نرم افزاري، امنیت شبکه و ارتباطات. به طور کلی آن چه از كي متخصص فناوري اطلاعات انتظار مي رود آن است كه بتواند نيازهاي سازمانها، جامعه و به طور كل مجموعه هاي از انسان ها را درك كرده و براي بهبود مشكلات موجود، راهكارها و راه حل هاي لازم را ارائه نمايد.

نکته آخر از یک دوست:
در مورد آینده شغلی، اگر چشممون به مدرک دانشگاه هست باید بگم که فقط به درد قاب کردن و گذاشتن روی طاقچه می خوره. به همه دوستان عزیزم که میخوان پا توی عرصه IT بگذارند باید بگم که تا خودتون نخواید هیچی نمیشه. دانشگاه هم اسمش قشنگه و مدرکشم واسه ادارات دولتی حکم بلیت اتوبوس داره!!!
[منبع: محدثه درویش، نشریه الکترونیکی Active، شمارۀ دوم،1389.]
آخرین ویرایش توسط PearCo در چهارشنبه 10 فروردین 1390, 8:14 pm، در مجموع 2 بار ویرایش شده است.
تصویر

آواتار کاربر
PearCo
کاربر معمولي
کاربر معمولي
پست: 69
تاریخ عضویت: جمعه 21 تیر 1387, 6:34 pm
محل اقامت: iRAN-HAMEDaN
تماس:

Re: مجموعه مهندسی فناوری اطلاعات IT (منابع، سرفصلها و...)

پست توسط PearCo » چهارشنبه 10 فروردین 1390, 7:49 pm

منابع، ضرایب و سرفصل های آزمون کارشناسی ارشد مجموعه مهندسی فناوری اطلاعات IT:
مواد امتحانی و همچنین ضرایب دروس در آزمون کارشناسی ارشد مجمعه مهندسی فناوری اطلاعات:
1. زبان تخصصی – ضریب 1
2. دروس مشترک (ساختمان های گسسته، ساختمان های داده، طراحی الگوریتم ها، مهندسی نرم افزار، شبکه های کامپیوتری) – ضریب 4
3. اصول و مبانی مدیریت – ضریب 1 (در گرایشهای شبکه های کامپیوتری و امنیت اطلاعات با ضریب صفر)
4. اصول طراحی پایگاه داده ها – ضریب 1
5. هوش مصنوعی – ضریب 1
6. سیستم های عامل – ضریب 1
7. معماری – ضریب 1 (در گرایشهای تجارت الکترونیک و مهندسی فناوری اطلاعات با ضریب صفر)
آخرین ویرایش توسط PearCo در دوشنبه 22 فروردین 1390, 5:10 pm، در مجموع 2 بار ویرایش شده است.
تصویر

آواتار کاربر
PearCo
کاربر معمولي
کاربر معمولي
پست: 69
تاریخ عضویت: جمعه 21 تیر 1387, 6:34 pm
محل اقامت: iRAN-HAMEDaN
تماس:

Re: مجموعه مهندسی فناوری اطلاعات IT (منابع، سرفصلها و...)

پست توسط PearCo » چهارشنبه 10 فروردین 1390, 7:53 pm

منابع با توجه به اولویتشان در ابتدا معرفی شده اند.
درصورتی که کتابهایی که به عنوان منبع انتخاب شده اند در بعضی سرفصلها ضعیف عمل کرده اند یا شما خوب متوجه نمی شوید باید به کتابهایی که در بخش «منبع اصلی برای رفع اشکال» معرفی شده مراجعه کرده و رفع اشکال نمایید. ولی خواندن این کتابها به طور کامل توصیه نمی شود. چون معمولا این کتابها حجم بسیاری دارند و برای داوطلبین شرکت در کنکور مناسب نیستند.


منابع و سرفصل ها
1. زبان تخصصی:
سرفصلها: برای این درس سرفصل مشخصی وجود ندارد و هر نوع داستانی که به نحوی به کامپیوتر مرتبط باشد می تواند به عنوان منبع انتخاب شود. به عنوان نمونه می توان به مسائل مربوط به ماشین تورینگ، امنیت، ویروس های کامپیوتری، محاسبات توزیع شده، محاسبات DNA، Formal Languages و ... اشاره کرد.

منابع:
زبان تخصصی، انتشارات راهیان ارشد.
زبان تخصصی، تالیف دکتر حاج رسولی ها.
منابع اصلی برای رفع اشکالات : Internet.

2. ساختمانهای گسسته:
سرفصلها: منطق رياضي، جبرگزاره ها، فرمولهاي خوش ساخت، مروري بر نظريه مجموعه ها، روشهاي اثبات، روابط دوتايي، روابط سازگاري و هم ارزي، ماتريس نمايش دهنده روابط، گراف رابط، توابع، ‌توابع پوشا، توابع يك به يك، روابط بازگشتي،‌ استقرا، حل روابط بازگشتي، تابع مولد ساختمانهاي جبري، نيمگروهها و منويدها، گرامرها و زبانها، نشانه گذاري لهستاني، گروهها، همومورفيسم، ايزومورفيسم،‌ لاتيسها (شبكه ها)، جبربول، جدول كارنو، زبان و دستور زبان، بعنوان مثالي از منويدها: ‌اصل لانه كبوتر، آشنايي با الگوريتمهاي تركيبي،‌ توابع بازگشتي و كاربرد آنها، گرافهاي جهت دار، گرافهاي بي جهت، مسيرهاي اويلري و هميلتوني، مسيرهاي بهينه اپتيمال، الگوريتم يافتن مسيرهاي بهينه اپتيمال، گرافهاي همبند، ماتريس ارتباط و قضاياي مربوطه، كاربرد گرافها در تجزيه و تحليل فعاليتها، درختهاي پوشاي مينيمال، پيمايش درختها، كاربرد درختها، عبارات جبري و نمايش درختها.

منابع:
ساختمانهای گسسته، تالیف هادی یوسفی، انتشارات پوران پژوهش.
ساختمانهای گسسته، تالیف دکتر بهروز قلی زاده.
منبع اصلی برای رفع اشکالات: ریاضیات گسسته،تالیف رالف گریمالدی، ترجمه دکتر علی عمیدی، انتشارات نشر دانشگاهی.

3. ساختمانهای داده ها:
سرفصلها: ماتريسهاي خلوت و كاربرد آنها، پشته ها، صفها و كاربرد آنها، ليستها، آرايه ها، بردارها، ماتريسها، كاربرد ماتريسها، ليستهاي پيوندي (خطي، حلقه اي، پيوند مضاعف، چند پيوندي) و كاربرد آنها، تعاريف و اصول مقدماتي درختها، درختهاي دودويي، نمايش و كاربرد (درختهاي تصميم گيري، بازي، جستجو و روشهاي ايجاد درختهاي تسبيح واره (TREADED TREES) گرافها (نمايش، روشهاي پيمايش، كاربرد)، درختهاي پوشا، روشهاي تخصيص حافظه هاي پويا و مقايسه آنها، ‌الگوريتم هاي جستجو و مرتب كردن داخلي (حداقل 4 روش) و ادغام.

منابع:
ساختمان داده و الگوريتم ها، تاليف مهندس رهنمون، انتشارات پوران پژوهش.
کتاب تست ساختمان های داده، تالیف حمیدرضا مقسمی، انتشارات گسترش علوم پایه.
منبع اصلی برای رفع اشکالات: ساختمان داده ها به زبان C++، تالیف هوریتز، ترجمه امیر علیخانزاده.

4. طراحی الگوریتم ها:
سرفصلها: مروري بر مطالب مهم در درس ساختمان داده و تكميل نكات ارائه شده در خصوص: استقرار رياضي و روشهاي بازگشتي، پيچيدگي الگوريتمها و آناليز آنها، نمادهاي O، تتا، امگا، o و روشهاي حل مسئله: در هر روشي تعدادي مسئله مهم انتخاب و الگوريتمهاي هر يك گفته شده و اثبات و آناليز گردد. روش مستقيم و حل مسائل: ماكزيمم و مينيمم يك آرايه، ضرب دو عدد nبيتي، روش strassen در ضرب ماتريسها، تورنمت بازيها، مرتب كردن براساس QuickSort، روش برنامه سازي پويا (مسائل: ضرب ماتريسها، كوله پشتي، مثلث بندي بهينه يك چندضلعي، طولاني ترين زيرترتيب مشترك، حروف چيني يك پاراگراف)، روش حريصانه(مسائل:‌مسائل زمانبندي، خرد كردن پول، كدهافمن)، روشهاي مبتني بر جستجوي كامل و تكنيكهاي محدود كردن فضاي جستجو، استفاده از درخت بازي و Pruning ، بازيهاي Puzzle، tic-tac-tac روشهاي مكاشفه اي براي حل مسائل مشكل (مسئله فروشنده دوره گرد) الگوريتمهاي گراف شامل: روشهاي جستجوي گراف (عمقي، سطحي) گرافهاي بدون جهت (الگوريتمهايDijkstra، درخت پوشاي مينيمال، اجزا همبند، كاملا همبند و مسائل ديگر) گرافهاي جهت دار (الگوريتمهاي Floyd، مرتب كردن Topological، اجزا دو همبند و ...) شبكه هاي ماكزيمم جريان و مسائل مربوطه.

منابع:
طراحی الگوریتم ها، تالیف حمیدرضا مقسمی، انتشارات گسترش علوم پایه.
منبع اصلی برای رفع اشکالات: طراحی الگوریتم ها، تالیف ریچارد نیپولیتان وکیومرث نعیمی پور ترجمه سید حجت اله جلیلی.

5. مهندسی نرم افزار:
سرفصل های این درس را نداشتم. ولی کتابهایی که در زیر معرفی کردم به نظر کل سرفصل ها را پوشش می دهند.

منبع:
مهندسی نرم افزار، انتشارات پوران پژوهش.
مهندسی نرم افزار، تالیف پرسمن، ترجمه سالخورده.
منبع اصلی برای رفع اشکالات:

6. شبکه های کامپیوتری:
سرفصلها: شبكه های انتقال داده، استانداردها، مدل مرجع ISO، استانداردهای سیستم های باز، انواع شبكه های محلی اترنت، توكن رینگ، توكن باس، بررسی كارائی شبكه های محلی، شبكه های محلی بی سیم، پروتوكلها، شبكه های محلی سریع و پلها، سوئیچ های اترنت، اترنت سریع، شبكه IEEE 802.12، پلها و عملكرد آنها، پلهای شفاف، پلهای با مسیریابی مبدأ، شبكه های گسترده، مشخصات شبكه های عمومی دیتا، شبكه های دیتای سوئیچ بسته، شبكه های دیتای سوئیچ مدار، شبكه های گسترده خصوصی، ارتباط بین شبكه ای، معماری و معیارها، ساختار لایه شبكه در ارتباط بین شبكه ای، استانداردهای پروتكل اینترنت، پروتكل IP اینترنت، پروتكلJPv6، پروتكل ISO اینترنت، پروتكلهای ISO مسیریابی، انواع شبكه های چند كاره باند وسیع، لایه های Application، Transport.

منبع:
شبکه های کامپیوتری، تالیف حمیدرضا مقسمی، انتشارات گسترش علوم پایه.
شبکه های کامپیوتری، (فکر کنم) تالیف هادی یوسفی، انتشارات پوران پژوهش.
3000 مسئله در شبکه، تالیف فتحی.
منبع اصلی برای رفع اشکالات:

7. اصول و مبانی مدیریت:
سرفصل های این درس را نداشتم. از دوستان خواهش می کنم اگر منبع مناسبی برای این درس می شناسند معرفی کنند. من کتاب پوران پژوهش را دیدم و به نظرم کتاب بدی نیست.

منبع:
اصول و مبانی مدیریت، (نمی دونم تالیف کیه)، انتشارات پوران پژوهش.
اصول و مبانی مدیریت پارسه.
منبع اصلی برای رفع اشکالات:

8. اصول طراحی پایگاه داده ها:
سرفصلها: مفاهيم و تعاريف مديريت پايگاه داده (تعريف داده و اطلاعات، تعريف پايگاه داده، ضرورت پايگاه داده، استقلال داده اي، مدل هاي مختلف سيستم هاي پايگاه داده) معماري يك سيستم پايگاه داده (معماري سه سطحي، سطح خارجي، سطح مفهومي، سطح داخلي، مدير پايگاه داده و مدير داده، مدير ارتباطات داده ای) مدل هاي مختلف سيستم هاي پايگاه داده (مدل سلسله مراتبي، مدل رابطه اي، مدل شبكه اي) مدل رابطه اي پايگاه داده ها (رابطه يا جدول، جداول مبنا و غيرمبنا، زبان پرس و جو) عناصر مدل رابطه اي (دامنه، رابطه و انواع آن) جامعيت مدل رابطه اي (كليد كانديد، كليد اوليه، كليد رقيب، كليد خارجي و قواعد آن، تهي بودن كليد خارجي و كليد اوليه) جبر رابطه اي حساب رابطه اي زبان SQL وابستگي تابعي (تعريف، وابستگي هاي جزئي، بستار مجموعه اي از وابستگي ها، مجموعه كاهش ناپذير از وابستگي ها) نرمال سازي(1NF, 2NF, 3NF, BCNF ) وابستگي چند مقداري(MVD) و 4NF، وابستگي الحاقي (JD) و NF5 مرور مطالب پيشرفته تر (حفاظت، ترميم، همزماني، پايگاههاي داده شي گرا، پايگاه هاي داده استنتاجي).

منبع:
پایگاه داده ها، تالیف حمیدرضا مقسمی، انتشارات گسترش علوم پایه.
کتاب تست پایگاه داده ها، تالیف حمیدرضا مقسمی، انتشارات گسترش علوم پایه.
منبع اصلی برای رفع اشکالات: اصول طراحی پایگاه داده ها، تالیف ابراهام سیلبرشاتس.

9. هوش مصنوعی:
سرفصلها: مباني و تاريخچه هوش مصنوعي و مرزهاي دانش در هوش مصنوعي عاملين (Agents) هوشمند، ساختار و عملكرد، عاملين هوشمند،‌ محيط ها حل مسئله، حل مسئله از طريق جستجو،‌ فرموله كردن مسايل،‌ چند مثال جستجو براي جواب، روشهاي جستجو روشهاي جستجو آگاهانه (informed) جستجوي Best-first توابع Heuristic جستجوي حافظه محدود، ساير روشهاي جستجوي بهبود يافته عاملين مبتني بر دانش، عامليني كه منطقي استدلال مي كنند، نمايش منطق، منطق گزاره اي، استدلال منطق رتبه اول، استنتاج در اين منطق، قوانين استنتاج، استنتاج زنجيره اي به جلو و عقب برنامه ريزي (Planning)، از حل مسئله به برنامه ريزي، نمايشهاي ساده براي برنامه ريزي، مهندسي دانش براي برنامه ريزي عدم قطعيت (Uncertainty)، نحوه عمل كردن در شرايط عدم قطعيت، كاربرد و نحوه استحصال احتمالات معرفي برخي كاربردها در سيستمها خبره، پردازش زبان طبيعي، بينائي ماشين و رباتيك.

منبع:
هوش مصنوعی، (مولفش یک خانم است)، انتشارات پوران پژوهش.
هوش مصنوعي، تاليف دكتر فهيمي.
منبع اصلی برای رفع اشکالات: هوش مصنوعی، تالیف راسل.

10. سیستم های عامل:
سرفصلها: تعريف سيستم عامل و وظايف اساسي آن به عنوان ماشين مجازي و مدير منابع، انواع منابع، تاريخچه مختصر سيستم هاي عامل، طبقه بندي انواع سيستمهاي عامل، سيستم عامل از ديد كاربر، مفهوم پردازه (فرآيند)، كار، وظيفه، انواع كار (مقيد به ورودي/ خروجي، مقيد به پردازنده)، مدل پردازه، مكانيزم وقفه، برنامه سازي و كنترل عمليات ورودي/خروجي، همروندي عمليات ورودي/خروجي و عمليات پردازشي، بررسي بافرينگ، محيط هاي چندبرنامه اي، سيستمهاي عامل اشتراك زماني و محاوره اي، مديريت پردازنده، زمانبندي كارها و فرايندها در استفاده از منابع، مديريت حافظه (الگوريتمهاي مختلف تخصيص حافظه)، حافظه مجازي و مديريت آن، مديريت دستگاههاي ورودي/خروجي، مديريت پرونده ها، بررسي مسئله بن بست و راه هاي مواجه با آن، امنيت و حفاظت در سيستمهاي عامل، آشنايي مقدماتي با سيستم هاي عامل شبكه و توزيع شده.

منبع:
سیستم های عامل، تالیف حمیدرضا مقسمی، انتشارات گسترش علوم پایه.
سیستم های عامل، تالیف دکتر ابراهیمی مقدم، انتشارات پوران پژوهش.
سیستم های عامل، تالیف موسوی، انتشارات پوران پژوهش.
منبع اصلی برای رفع اشکالات: طراحی و پیاده سازی سیستم های عامل، تالیف اندرواس تنن باوم، ترجمه دکتر حقیقت و سیستم های عامل، تالیف استالینگ، ترجمه ابراهیمی.

11. معماری:
سرفصلها: تعريف معماري كامپيوتر، اشاره اي به تاريخچه كامپيوتر و نسلهاي آن، معرفي واحدهاي اصلي كامپيوتر، طراحي مجموعه دستورالعمل، بررسي معيارها و مسائل، نحوه اجراي دستورالعملها به كمك زبان توصيف سخت افزار (مانند RTL)، روشهاي طراحي واحد كنترل به روش سيم بندي شده، ساختار واحد كنترل، كنترل انواع گذرگاه و مسيريابي داده، طراحي واحد حسابي، منطقي و محاسبه تاخيرها، طراحي واحد كنترل ريزبرنامه پذير، حافظه و سلسله مراتب آن، حافظه هاي ايستا و پويا، معرفي حافظه نهان(CACHE) و مجازي (Virtual)، الگوريتمهاي حسابي جمع، تفريق، ضرب و تقسيم، الگوريتمهاي مميز شناور، شيوه هاي دسترسي به دستگاههاي ورودي و خروجي (سركشي، وقفه)، دسترسي مستقيم به حافظه(DMA) و به اشتراك گذاري گذرگاه (BUS)، اشاره به روند توسعه معماري كامپيوتر و تفاوتهاي RISC، CISC.

منبع:
معماری کامپیوتر، تالیف دکتر علی برومند و حمیدرضا مقسمی، انتشارات گسترش علوم پایه.
معماري كامپيوتر، تأليف مهندس هادی يوسفي، انتشارات پوران پژوهش.
منبع اصلی برای رفع اشکالات: طراحی و معماری کامپیوتر، تالیف دیوید پترسون، ترجمه هوشمند، پور محقق و رضایی نیاء و معماری کامپیوتری، تالیف موریس مانو، ترجمه دکتر حسن سید رضی.
[منبع: سایت www.karshenasi.com]

آواتار کاربر
PearCo
کاربر معمولي
کاربر معمولي
پست: 69
تاریخ عضویت: جمعه 21 تیر 1387, 6:34 pm
محل اقامت: iRAN-HAMEDaN
تماس:

Re: مجموعه مهندسی فناوری اطلاعات IT (منابع، سرفصلها و...)

پست توسط PearCo » چهارشنبه 10 فروردین 1390, 7:55 pm

چند نکته در رابطه با نحوه مطالعه بعضی دروس و همچنین برنامه ریزی مناسب برای مطالعه:
ترتیب مطالعه دروس بسیار مهم است. بعضی از دروس باید قبل از بعضی دروس دیگر مطالع شود. اما تعدادی از آنها ترتیب خاصی ندارند.
دروسی که ترتیب خاصی ندارند عبارت اند از: اصول و مبانی مدیریت، شبکه های کامپیوتری، زبان تخصصی، اصول طراحی ساختمان داده ها و مهندسی نرم افزار.
ولی ترتیب دروس زیر مهم است:
1. ساختمان گسسته 2. ساختمان داده ها. 3. طراحی الگوریتم ها 4. هوش مصنوعی.
1. مدار منطقی (جزو منابع کنکور نیست). 2. سیستم عامل. 3. معماری کامپیوتری.

درسها در کنکور باید به صورت موازی و در کنار هم خوانده شوند و نباید فقط یک درس را شروع کنیم بعد از اینکه تمام شد درس بعدی را شروع کنیم. اصولا بعضی از درسها سخت تر از دیگران می باشند. همچنین درسهایی که ترتیبشان مهم است نباید موزای مطالعه شوند. به نظر بنده بهترین کار برای برنامه ریزی این است که ابتدا ترتیب دروس را رعایت کرده و بعد درسها را از نظر سختی و آسانتر بودن جدا کنیم. در مرحله بعد با ترکیب مناسب درسها سخت در کنار درسهای آسان به صورت موازی شروع به مطالع کنیم.
مرور کردن مطالب خوانده شده بسیار مهم است. درسهایی که مرور نمی شوند فایده ای ندارند. به نظر بنده پس از خواندن هر فصل بهتر است در پایان فصل آنرا مرور کنیم. مرور مرحله آخر نیز کل کتاب را در بر می گیرد. دروس سخت و پایه ای ممکن است وقت بیشتری بخواهند پس باید از درسها ساده تر بیشتر برای آنها وقت بگذاریم. یک ماه آخر نیز فقط باید تست زده شود و بعضی مطالب مهم فقط مرور شود. یک روش مطالع خوب این است که در حین مطالعه نقاط ضعف خود را پیدا کرده و در جایی یادداشت کنیم و در زمان مرور همان درس بیشتر به آن مطالب تاکید کنیم. ضمنا نکته ی مهمی که قبلا هم گفتم این است که درصورتی که کتابهایی که به عنوان منبع در بالا به آنها اشاره شد و انتخاب شده اند در بعضی سرفصلها ضعیف عمل کرده اند یا شما خوب متوجه نمی شوید باید به کتابهایی که در بخش «منبع اصلی برای رفع اشکال» که آنها نیز در بالا معرفی شده مراجعه کرده و رفع اشکال نمایید. ولی خواندن این کتابها به طور کامل توصیه نمی شود. چون معمولا این کتابها حجم بسیاری دارند و برای داوطلبین شرکت در کنکور مناسب نیستند.
برای بعضی دروس منبع اصلی مناسبی برای رفع اشکال پیدا نکرده ام. بعضی از کتاب ها نیز مولفشان مشخص نیست. من در این رابطه اطلاعاتی نداشتم. امیدوارم شما در این زمینه راهنماییم کنید.
آخرین ویرایش توسط PearCo در چهارشنبه 10 فروردین 1390, 8:01 pm، در مجموع 1 بار ویرایش شده است.

آواتار کاربر
PearCo
کاربر معمولي
کاربر معمولي
پست: 69
تاریخ عضویت: جمعه 21 تیر 1387, 6:34 pm
محل اقامت: iRAN-HAMEDaN
تماس:

Re: مجموعه مهندسی فناوری اطلاعات IT (منابع، سرفصلها و...)

پست توسط PearCo » چهارشنبه 10 فروردین 1390, 7:56 pm

یک نکته برای زبان:
اصولاً بنده در این درس ضعیف هستم و توقعی هم ندارم که در کنکور تستی بزنم!
برای کسانی در زبان ضعیف هستند و تصمیم دارند زبانشون رو تقویت کنند پیشنهاد می کنم یک فکر اساسی در این رابطه بکنند. من خودم با توجه به اینکه وقت کلاس رفتن را ندارم می خواهم با نرم افزارهای آموزشی زبانم را تقویت کنم. یکی از دوستانم چندتا نرم افزار معرفی کرد و من با بررسی دقیق همه آنها تصمیم گرفتم با نرم افزار Tell me more کار می کنم. ضمنا من چندتا از دوره های Eforttless English رو هم دارم می خونم و چندتا سی.دی داستان و ... . Tell me more یک نرم افزار عالی برای آموزش زبان است و من فکر کنم بتونم تا سال آینده تمومش کنم. به شما هم این نرم افزار را پیش نهاد می کنم. آخرین ورژن این نرم افزار هست: Tell me more Performance 2010 در 10 سطح، از مبتدی تا پیش رفته.
تصویر

آواتار کاربر
PearCo
کاربر معمولي
کاربر معمولي
پست: 69
تاریخ عضویت: جمعه 21 تیر 1387, 6:34 pm
محل اقامت: iRAN-HAMEDaN
تماس:

Re: مجموعه مهندسی فناوری اطلاعات IT (منابع، سرفصلها و...)

پست توسط PearCo » چهارشنبه 10 فروردین 1390, 8:06 pm

کل اطلاعات این تایپیک در یک فایل فشرده rar. با حجم 386 کیلوبایت با لینک مستقیم قابل دریافت می باشد.
لینک مستقیم : http://s1.picofile.com/file/6483767602/ ... _.rar.html
پسورد فایل : www.karshenasi.com
تصویر

آواتار کاربر
PearCo
کاربر معمولي
کاربر معمولي
پست: 69
تاریخ عضویت: جمعه 21 تیر 1387, 6:34 pm
محل اقامت: iRAN-HAMEDaN
تماس:

Re: مجموعه مهندسی فناوری اطلاعات IT (منابع، سرفصلها و...)

پست توسط PearCo » دوشنبه 22 فروردین 1390, 5:14 pm

سلام.

من برای دروس مهندسی نرم افزار و اصول ومبانی مدیریت منبع مناسب و همچنین منبع اصلی برای رفع اشکالات را ندارم.
درس شبکه های کامپیوتری هم منبع اصلی برای رفع اشکالات خوبی نمی شناسم.
درصورتی که برای این دروس منابع مناسبی می شناسید لطفا معرفی کنید.
متشکرم
تصویر

marjan2001
کاربر ساده
کاربر ساده
پست: 46
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 5 بهمن 1389, 1:42 am
محل اقامت: اصفهان

Re: مجموعه مهندسی فناوری اطلاعات IT (منابع، سرفصلها و...)

پست توسط marjan2001 » یک‌شنبه 28 فروردین 1390, 2:53 pm

سلام بچه ها
با اجازه مدیران انجمن
می خواستم یه انجمن خیلی عالی بهتون معرفی کنم
شاید خیلیهاتون به این انجمن رفته باشین من هم از همین جا باهاش آشنا شدم

http://www.manesht.ir/forum/forumdisplay.php?fid=32

بعضی از اعضای این انجمن دانشجوی کارشناسی ارشد هستن اگه رو اسمشون کلیک کنید تو مشخصاتشون نوشته
مدیر انجمن هم آقای دکتر تنهایی دانشجوی دکتری هستن

خلاصه خیلی خوبه و مفید البته مث اینجا جو خودمونی نیست همه چی خیلی رسمیه و خب آدم راحت نیست ولی ارزش عضو شدن و استفاده را داره

حتما عضو بشید
manesht.ir فعال ترین انجمن کشور در زمینه ارشد کامپیوتر

karaj_shabgard
کاربر معمولي
کاربر معمولي
پست: 86
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 15 مرداد 1387, 8:30 pm

Re: مجموعه مهندسی فناوری اطلاعات IT (منابع، سرفصلها و...)

پست توسط karaj_shabgard » جمعه 17 تیر 1390, 12:13 am

با عرض سلام خدمت دوستان عزیز به اطلاع می رساند کتب زیر به صورت توافقی به فروش میرسد.کتابها تقریبا همه نو بوده و چاپ 89 و 88 هستند.
الف) پک کامل کتابهای پارسه رشته مهندسی کامپیوتر 89+جزوات آخرین گام طرح 90% به همراه آزمونها و پاسخنامه آنها
ب) انتشارات گسترش علوم پایه
1- کامپایلر(دکتر حمید رافع)
2- ساختمان داده ها(مقسمی)
3- پایگاه داده ها(مقسمی)
4- مجموعه سوالات کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر(81-87)
ج) انتشارات پوران پژوهش
1- مهندسی نرم افزار(پیمان تیموری)
2- شبکه های کامپیوتری(دکتر امیر مسعود رحمانی)
3- مدار منطقی(هادی یوسفی)
4- طراحی الگوریتم(هادی یوسفی)
5- هوش مصنوعی(مهدیه شادی)
6- محاسبات عددی(هادی یوسفی)
7- نظریه زبانها و ماشینها(سهرابی و مقصودی)
8- معماری کامپیوتر(هادی یوسفی)
9- ساختمان داده ها(هادی یوسفی)
10- ساختمان گسسته(هادی یوسفی)
د) متفرقه
1- ساختمان داده ها هورویتز ترجمه امیر علیخانزاده
2- معماری کامپیوتر موریس مانو+ حل المسائل
3- پایگاه داده ها(حق جو)
4- نظریه زبانها و ماشین ها تالیف ابراهیم اکبری
5- حل المسائل نظریه زبان ها و ماشین ها پیتر لینز
6- برنامه نویسی به زبان C++ ترجمه جعفر نژاد
قیمت ها به صورت توافقی خواهد بود
برای هرگونه سوال یا اطلاع جهت هماهنگی به آدرس زیر ایمیل بزنید
Morteza0mohammadi@gmail.com

jjjan
پست: 6
تاریخ عضویت: دوشنبه 19 مهر 1389, 6:31 pm

Re: مجموعه مهندسی فناوری اطلاعات IT (منابع، سرفصلها و...)

پست توسط jjjan » یک‌شنبه 3 مهر 1390, 8:38 pm

سلام
چون من نمی تونم منابع تهیه کنم از دوستان هر کسی دیگه دیگه لازم نداره ممنون می شم به بنده بده.
من ساکن تهران هستم.اگه غیر حضوری هم با شه ایرادی نداره

soheilamin99@yahoo.com

اگه همینام نبود مهم نیست فقط به درد ارشد بخوره ممنون..........

منابع کنکور کارشناسی ارشد – رشته ی IT (مهندسی فناوری اطلاعات)

۱) زبان تخصصی (با ضریب ۱) ( ۳۰ سؤال )
۲) مجموعه ی دروس عمومی (با ضریب ۲) ( هر درس ۱۰ سؤال )

الف) ساختمان های گسسته
کتاب درس: ساختمان های گسسته، دکتر قلی زاده.
ریاضی گسسته، گریمالدی.
ریاضی گسسته، ترمبلی.
کتاب تست: پوران پژوهش.

ب ) ساختمان داده ها
کتاب درس: ساختمان داده ها و الگوریتم ها در پاسکال، c، c++، هورویتز.
ساختمان داده ها و الگوریتم ها در جاوا، سارتج سهنی.
ساختمان داده ها، سیمور لیپ شوتز.
کتاب تست: ساختمان داده ها، دکتر مقسمی، درس و کنکور.
جزوه ی ساختمان داده ها، دکتر محمد قدسی، دانشگاه شریف.

ت ) طراحی الگوریتم

کتاب درس: مقدمه ای بر طراحی الگوریتم،معروف و مشهور به
CLRS.
طراحی الگوریتم، نیپولیتان، نعیمی پور.
طراحی الگوریتم، قلی زاده.
کتاب نکته و تست : مهندسی کامپیوتر، راهیان ارشد، جلدسوم.
جزوه ی طراحی الگوریتم، دکتر محمد قدسی، دانشگاه شریف.

ث ) مهندسی نرم افزار

کتاب درس: مهندسی نرم افزار، پرسمن. (ویرایش پنجم و ششم).
مهندسی نرم افزار، سامرویل (ویرایش پنجم).
تحلیل و طراحی نرم افزار، بنت لی.
مهندسی نرم افزار کلاسیک و شی گرا، ساش.
ج ) شبکه های کامپیوتری

کتاب درس: شبکه های کامپیوتری، اندرو اس تننباوم، ترجمه ی ملکیان، زارع پور و پدرام.
شبکه های کامپیوتری و انتقال داده، ویلیام استالینگز.
کتاب تست: ۳۰۰۰ مسئله ی حل شده در شبکه های کامپیوتری و انتقال داده، دکتر فتحی و مهندس صفائی.

ح ) مدیریت فناوری اطلاعات

کتاب درس: جزوه ی دانشگاه امیرکبیر.

دروس دیگر ( با ضریب ۱ )
۳) هوش مصنوعی ( ۱۰ سؤال )
کتاب درس: هوش مصنوعی، نوشته ی راسل و نوروینگ.
کتاب نکته و تست : مهندسی کامپیوتر، راهیان ارشد، جلدچهارم.

۴) پایگاه داده ها ( ۱۰ سؤال )

کتاب درس: پایگاه داده ها، سی جی دیت.
پایگاه داده ها، رامز المصری.
اصول طراحی بانک های اطلاعاتی، مصطفا حق جو.
اصول طراحی پایگاه داده ها، دکتر روحانی رانکوهی.
کتاب تست: پایگاه داده ها، مقسمی.

۵) سیستم عامل ( ۱۰ سؤال )

کتاب درس:
سیستم عامل، استالینگز.
سیستم عامل، سیلبرشاتس.
سیستم عامل، تننباوم.
جزوه ی سیستم عامل موسسه ی پرسپولیس.
تست: سیستم عامل، مقسمی، درس و کنکور.

۶) معماری ( ۱۰ سؤال )

کتاب درس: معماری کامپیوتر، موریس مانو.
معماری و سازماندهی کامپیوتر، استالینگز.
تست: کتاب پوران پژوهش، جلد آبی

قفل شده