روشهای نوین مطالعه

این بخش مختص کسانی است که خود را برای کنکور آماده میکنند ( مشاوران این بخش از رتبه هایی برتر کنکور در سالهای گذشته هستند )

مدیر انجمن: rosa_127

آواتار کاربر
ce.mohsen
همکار قدیمی
همکار قدیمی
پست: 385
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 28 تیر 1386, 11:10 am
محل اقامت: پشت دریاها
تماس:

روشهای نوین مطالعه

پست توسط ce.mohsen » پنج‌شنبه 12 مهر 1386, 4:04 pm

با سلام خدمت همه دوستانی که کنکور کارشناسی یا کارشناسی ارشد دارن
می خوام در یک حرکت انقلابی یه کتاب رو تایپ کنم و هر روز قسمتی از اون رو اینجا بزارم تا بخونین و استفاده کنین .
روش های نوین مطالعه - انجمن ریاضیدانان جوان – مولف حبیب ا.. گلی
به 2 دلیل این تصمصم رو گرفتم
1)این کتاب فروش آزاد نداره و احتمالا خیلی ها نمی تونن تهیه کنن (البته کتابهای مشابه مثل این خیلی زیاد هستن) . مطالب این کتاب بسیار مفیده و میتونه بهتون انگیزه ، امید ، هدف و ... بده و راه رو براتون روشن کنه که توی چاله نیفتید
2)تایپ کتاب باعث میشه خودم هم یکبار دیگه مطالبش رو بخونم و برنامه ریزی بهتری واسه کنکور ارشد انجام بدم

سعی می کنم هر روز یک فصل رو براتون بزارم و برای اینکه فصلها پشت سر هم تو تاپیک باشن ، تا انتهای کار تایپ تاپیک رو قفل می کنم . اما بعد از اینکه کار تایپ تموم شد و مطالب رو خوندید خیلی دوست دارم نظرتون رو بگید
اگه نظری داشتید برای میل کنید یا OFF بزارید
موفق باشید
به جای لعنت فرستادن بر تاریکی ، یک شمع روشن کن
کم رنگ ترین جوهرها از قوی ترین حافظه ها ماندگارتر است
خدایا به من قدرت و جراتی ده تا آنی شوم که به خاطرش مرا خلق کردی

آواتار کاربر
ce.mohsen
همکار قدیمی
همکار قدیمی
پست: 385
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 28 تیر 1386, 11:10 am
محل اقامت: پشت دریاها
تماس:

مقدمه مولف

پست توسط ce.mohsen » پنج‌شنبه 12 مهر 1386, 4:07 pm

مقدمه مولف :
آیا می دانید زمان تحصیلات کلاسیک شما تا زمانی که موفق به اخذ دیپلم می شوید چیزی در حدود 22000 ساعت است اما در این مدت مدید ، حتی 1 ساعت هم آموزش "درست درس خواندن" را نمی بینید ؟
مگر نه این است که برای کار با هر وسیله ای که با آن سر و کار دارید باید آموزش ببینید ، بنابر این حرفه دانش آموزی و دانش پژوهی نیز از این قاعده مستثنی نیست ؟سعی بر این خواهد بود که یک راهکار عملی پیش روی شما قرار دهیمتا بتوانید با بکارگیری این دستور العمل ها از زندگی خود شاهکاری بسازید و روز به روز موفقیت خویش را استحکام بیشتری ببخشید . اگر در انتظار موفقیت هستید به شما می گویم که در خواب و خیال به سر می برید ، باید به سوی موفقیت مانند عقاب پرواز کردنه اینکه منتظر باشیم موفقیت روزی به سراغ ما بیاید . موفقیت به پیش رفتن است نه به نقطه پایان رسیدن .
ار ابتدا متذکر شوم چهره ای که از افراد موفق در جامعه ترسیم می شود همواره با نوعی افسانه توام است و به همین سبس دیگران فکر می کنند اینها "نوابغ" روزگار هستند و رسیدن به جایگاه ایشان برای همگان میسر نیست ولی به جرات می توان گفت :
موفقیت مختص افراد خاصی نیست و شما هم می توانید موفق باشید
حتما می پرسید چگونه ؟ چرا ؟ اول باید تکلیفم را با شما روشن کنم ، شما می خواهید موفق باشید یا نه ؟ جواب خواهید داد این چه سوالی است دیگر ، معلوم است که می خواهم موفق شوم ولی من می گویم اگر تاکنون به اندازه کافی موفق نبوده اید شاید یک دلیلش این باشد که به مقدار کافی از خود نخواستید که موفق باشید.
این جواب من ساده انگارانه تلقی نشود ، زیرا در زندگی جویای هر چیز که باشید به آن می رسید "اگر بخواهید ، می شود" کافی است بر خواستن خود اصرار بورزید و تمام تلاش خود را مطعوف رسیدن به این موفقیت کنید ، یادتان باشد که فرهاد به خاطر شیرین کوهی را شکافت .
علم طراحی و مهندسی ذهن ، NLP "برنامه ریزی عصبی-کلامی" ثابت کرده است که همه انسانها به طور معمول دارای یک سیستم عصبی می باشند و تفاوت افراد و در نحوه برنامه ریزی این سیستم است .
آنهایی که در زندگی سوالهای "خوب" از خودشان می پرسند همیشه به نتایج خوب دست پیدا می کنند و در لحظه تصمیم گیری است که سرنوشت انسان ها رقم می خورد . اینک شما سر یک دوراهی قرار گرفته اید ، تصمیمی که اکنون خواهید گرفت شاید یکی از سه تصمیم مهم زندگیتان باشد . به من بگویید آیا می خواهید انقلابی در زندگی خود ایجاد کنید و شاهد یک معجزه در زندگی خود باشید ؟
اگر پاسختان مثبت است ، دنباله این بحث را بخوانید و به آن عمل کنید و اگر پاسختان منفی است این جزوه را بهتر است از همین جا رها کنید (وقت خود را با خواندن چیزی که به آن عمل نمی کنید ، هدر ندهید) اما به گروه اول که تصمیم گرفته اند بهترین جایگاه را در اجتماع داشته باشند و همواره بهترین باشند و بهترین باقی بمانند یه سفارش دارم و آن اینکه
زندگی در علم نیست ، بلکه در عمل است .
یا به قول شاعر : به عمل کار برآید ، به سخندانی نیست .
حبیب ا... گلی – عضو انجمن مطالعه ایران
به جای لعنت فرستادن بر تاریکی ، یک شمع روشن کن
کم رنگ ترین جوهرها از قوی ترین حافظه ها ماندگارتر است
خدایا به من قدرت و جراتی ده تا آنی شوم که به خاطرش مرا خلق کردی

آواتار کاربر
ce.mohsen
همکار قدیمی
همکار قدیمی
پست: 385
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 28 تیر 1386, 11:10 am
محل اقامت: پشت دریاها
تماس:

آشنایی با ضمیر ناخود آگاه

پست توسط ce.mohsen » پنج‌شنبه 12 مهر 1386, 4:11 pm

آشنایی با ضمیر ناخود آگاه
زیگموند فروید ، روانشناس اتریشی ثابت کرد اعمال و افعال ما متاثر از شعور باطنی یا همان ضمیر نا خود آگاه است و این شعور باطنی است که عقل و شعور ظاهری را رهبری می کند ، تحقیقات فروید همچنین موید این مطلب بود که افکار ، نیات و خواسته های عقل و شعور ظاهر ، شعور باطنی را تحت تاثیر قرار داده و سپس این تاپیرات توسط شعور باطن و با تداعی ذهنی بیرون ریز شده ، عقل و شعور ضاهر را متاثر می شود .

مراتب عقل و شعور آدمی
1)شعور یا ضمیر خود آگاه : در هنگام بیداری فعال است ، اعمال ارادی را کنترل می کند
2)شعور یا ضمیر ناخود آگاه : همیشه فعال است ، کاملترین بایگانی روی زمین است
3)ابر آگاهی یا ضمیر فوق آگاه : مستقل از روند های معمول اندیشه عمل می کند

به این نکته باید توجه داشت که 90% آگاهی ما به عهده ضمیر ناخود آگاه است و بسیاری از تجارب و احساسات ما به صورت درونی ایجاد می شوند . مثلا احساسات دو نفر در مقابل یک چیز تفاوت می کند. مانند حرف زدن در یک جمع ، یک نفر از اینکه در میان جمع صحبت کند به هیجان آمده و شور و حرارت میابد اما دیگری از حرف زدن در جمع خودداری می کند .
به جای لعنت فرستادن بر تاریکی ، یک شمع روشن کن
کم رنگ ترین جوهرها از قوی ترین حافظه ها ماندگارتر است
خدایا به من قدرت و جراتی ده تا آنی شوم که به خاطرش مرا خلق کردی

آواتار کاربر
ce.mohsen
همکار قدیمی
همکار قدیمی
پست: 385
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 28 تیر 1386, 11:10 am
محل اقامت: پشت دریاها
تماس:

سه نکته در خود تلقینی

پست توسط ce.mohsen » جمعه 13 مهر 1386, 4:21 am

سه نکته مهم در خود تلقینی :
1) ریلکس شدن
2) تمرکز فکر
3) قدرت تخیل و تجسم

باید یک تصمیم ارادی "مانند قبول شدن در کنکور" را با تصور و تجسم در ذهن خود مرور کنید ، قبولی در کنکور یک هدف کلی محسوب می شود ، سعی کنید هدف خود را جزیی تر تصور کنیدمثلا شخصی که دوست دارد در آینده یک مهندس کامپیوتر شود باید خود را یک مهندس کامپیوتر تصور کند و این تصور و تجسم هر چه واضحتر و متحرک تر باشد اثرش روی ضمیر ناخود آگاه بیشتر خواهد بود و ضمیر ناخود آگاه حتی زمانی که ما خواب هستیم روی این هدف تجزیه و تحلیل می کند و فرارسیدم به این هدف مهم را به عقل و شعور ظاهر صادر می کند و سیستم عصبی ما روش رسیدن به هدف را برایمان سهل تر و آسان تر و سریع تر می سازد .

تذکر :
1) تعداد دفعات تکرار بسیار مهم است . 2 بار در شبانه روز قبل و بعد از خواب بهترین زمان برای این کار است
2) در یک تمرین نباید چند موضوع مختلف را به ضمیر ناخود آگاه خود القا کنید
3) هیچ امری بدون کوشش و زحمت به نتیجه نمی رسد پس تا می توانید تمرین کنید و یادتان باشد کار نیکو کردن از پر کردن است . خود را به خصایص خوب مثل درس خواندن ، شاد بودن و ... عادت دهید و همیشه سعی کنید که بهترین باشید .

مراحل رسیدن به موفقیت نهایی :
1) یک تصمیم واقعی زمانی است که از هر کار دیگری دست بکشید و فقط به آن چیزی بپردازید که قصد انجامش را دارید ، اکثر انسان ها نمی دانند که چه نیروی عظیمی در اختیار دارند و می توانند با متمرکز ساختن آن روی انجام آن هدف به موفقیت های عظیمی دست پیدا کنند . همیشه یادتان باشد «وقتی ، باید در کار باشد راهش پیدا می شود» هرگز نگویید : شاید موفق شدم ، شاید شروع به درس خواندن کردم ، از خود انتظار بالا داشته باشید ، بگویید من باید موفق شوم ، من در کنکور امسال رتبه 100 می آورم . آن وقت اگر به این امر ایمان پیدا کردید ، معجزه زندگی شما رخ داده است .

2) شور و هیجان را در زندگیتان فراگیر سازید و از زندگی یکنواخت بپرهیزید . NLP می گوید ترس چیزی است که شما آن را ایجاد می کنید ، ترس از شکست به معنی نرسیدن به پیروزی است . به خاطر داشته باشید چیزی به نام شکست وجود ندارد بلکه تنها نتایج موجودند که باید جبران شوند . ترس از موفقیت نیر باعث شکست می شود . تعجب نکنید ، بسیاری از افرادی که من می شناسم از موفقیت می ترسند!

3) الگو سازی کنید . موفقیت همیشه از خودش سرنخ هایی باقی می گذارد پس می توان رفتار سایر انسان های موفق را الگو قرار داد و به آنچه آنها رسیده اند ، دسترسی پیدا کرد . با افراد موفق معاشرت کنید زیرا به احتمال زیاد شما نظیر همان کسی خواهید شد که وقتتان را با او می گذرانید . با افراد بدبخت و بیچاره کمتر معاشرت کنید :
ز آنکه هر بدبخت و خرمن سوخته--------------------می نخواهد شمع کس افروخته
هرکه را باشد مزاج و طبع سست--------------------می نخواهد هیچ کس را تندرست

4) از خود سوال کنید . نمی توانم اهمیت سوال های خوب را برایتان وصف کنم ، آنها سرنوشت شما را رقم می زنند . اگر از زندگی خود ناراضی هستید ، علتش آنست که از خود سوالهایی پرسیده اید که شما را ناراضی ساخته است . سوال های منفی نپرسید ، سوال های مثبت و نیرو بخش بپرسید ، محال لست شکست بخورید . تمام پیشرفت های انسان از یک سوال خوب آغاز می شود
اگر در زمینه ای (مثلا موفقیت در کنکور) قصد پیشرفت دارید ، مطمئنا سوال هایی در آن زمینه وجود دارد که پاسخ آنها برایتان کارساز خواهد بود .

5) به دیگران محبت کنید
«دو قلب ارزش زیستن دارد ، قلبی که دوست بدارد و قلبی که دوستش بدارند»(بتهوون)
«اگر می خواهی خوشبخت باشی ، به خوشبختی دیگران همت کن ، زیرا آن شادی که ما به دیگران می دهیم به دل ما برمی گردد»(بتهوون)
«خوشبخت کسی است که شادی دیگران را به قدر شادی خود حس کند»(گوته)
وجودتان را منبع نور سازید و نیرویی باشید در راستای خیر . آنوقت خواهید دید که زندگی چقر شیرین و گوارا است . خود من وقتی برق شادی و امید را در چشمان زیبای سما می بینم خداوند یکتا را به پاس این خدمت شاکرم .

6) اندیشیدن و رفتار مثبت . «نیمه پر لیوان را ببینید» حسرت روز گذشته را نخورید و آینده را باید با رفتار درست امروز رقم بزنید . اگر ایمان داشته باشید ، می توانید کاری را انجام دهید و بر عکس اگر ایمان نداشته باشید نمی توانید آن را انجام دهید . در هر دو صورت درست فکر کرده اید و به همان نتایج خواهید رسید . طرز زندگی شما بستگی به فکر شما درباره ی امور دارد و این نیروی ذهنی ماست که ما را خوشبخت ، بدبخت ، فقیر و یا غنی می کند . باور کنید ما از کل توانایی هایمان استفاده نمی کنیم و به گفته ویلیام جیمس «وقتی آنچه را که هستیم با آنچه به راستی باید باشیم مقایسه می کنیم ، باید تصدیق کنیم که تنها نیمه بیداریم و فقط از یک قسمت ناچیزی از قوای ذهنی خودمان بهره مند می گردیم» .
شاید بتوانید هر کسی را گول بزنید اما خودتان را نمی توانید ، به جای تصدیق گفته های من(که اصلا احتیاجی به آن ندارم) به آن عمل کنید ، به جای اینکه به مشکلات با دیده منفی نگاه کنید ، مشکلات زندگی را مدبرانه حل کنید .(ce.mohsen : به جای لعنت فرستادن بر تاریکی ، یک شمع روشن کن ) ما معمولا هنگامی که با مشکلی مواجه می شویم از دیگران متنفر می شویم و به دنبال فردی می گردیم که مشکل خود را به گردن او بیندازیم . یادتان نرود هر گاه از دیگران متنفر باشید ، خودتان را نیز منفور خواهید ساخت ، تنفر از دیگران نیروی ذهنی شما را پراکنده می سازد و قوای ذهنی شما تحلیل می رود .
به گفته بنجامین دسرائیلی : «زندگی بیش از کوتاه است که به دشمنی بگذرد»

7) فن درست اندیشیدن. اندیشیدن دشوارترین کار زندگی است ، شاید به همین دلیل است که عده کمی چنانکه باید می اندیشند و به گفته جرج برنارد شو : «نادرند کسینی که سالی بیش از یک یا دو بار درست بیندیشند»
درست اندیشیدن مانند هر هنر دیگری با تمرین و صرف وقت حاصل می شود . یکی از راه های پرورش دادن قوه تفکر ، نوشتن در حین فکر کردن است و مساله ای را در ذهن طرح و راه حل را پیشگویی کنید و سپس هر چه را که به آن فکر می کنید ، بنویسید .
ضمنا به خاطر داشته باشید باید سری به جهان اندیشه هایتان بزنید و در صورت لزوم در برخی از انها تجدید نظر کنید ، زیاد در مورد آنچه نمی دانید نگران نباشید ، بلکه بیشتر نگران دانشی باشید که می پندارید صحیح است ولی در عوض درست نیست . در پرورش نیروی تفکر خواندن کتابهایی در زمینه های یاد شده بسیار حائز اهمیت است .
یک نکته را که بیشتر جنبه شخصی دارد به شما توصیه می کنم . من هیچ گاه خود را به انجام کار محدود متقاعد نمی کنم و همواره به مسایل با دید باز توجه می کنم . همین امر آنقدر در نحوه تفکر من تاثیر داشته است که نمی توانم نتایج آن را برایتان وصف کنم . با دیدِ یافتن راه حل ، به سراغ مسایل بروید و هر بار با معلومات بیشتر به یافتن راه حل مسئله همت کنید . مفهوم دانش را درک کنید و بدانید که امکان کسب علم و معلومات حد و حصری ندارد .

8)مدیریت زمان و لزوم برنامه ریزی تحصیلی . یکی از اصول مهم رسیدن به موفقیت نهایی مساله مدیریت زمان و برنامه ریزی تحصیلی است . اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به دنبال فرصت مناسب می گردید تا با یک برنامه ریزی اصولی برای رسیدن به هدف طرح ریزی کنید ، به شما بگویم این فرصت مناسب که شما به دنبال آن هستید هیچ گاه پیش نخواهد آمد .فرصت مناسب همین الان است . همین الان شروع کنید . آیا می خواهید جز آن دسته افرادی باشید که یک هفته مانده به کنکور داد کمبود وقت را سر می دهند و با این جملات مسوولیت را از گردن خود می نهند .اگر کمی وقت داشتم تمام تست های ادبیات را زده بودم ، اگر فقط دو روز وقت بیشتری داشتم می توانستم شیمی ام را تمام کنم ، حتی وقت سر خاراندن هم ندارم و ..... . اگر منصف باشیم ، می بینیم وقت به اندازه کافی در اختیار همه قرار داده شده است و هیچکس از لحاظ وقت تعیین شده بر دیگری برتری ندارد ، 60 دقیقه برای همه 60 دقیقه است . (توجه کنید هدف ما فقط کنکور نیست ولی به عنوان یک مثال از انتحان تا انتهای این جزوه کنکور را به کار می بریم )
پس همین الان برای مساله مهم کنکور (که مطمئنا روزی خواهد آمد و شاهد برگزاری آن خواهید بود) برنامه ریزی کنید . قبل از اینکه شیوه برنامه ریزی را برای شما شرح دهد به این سوال ها پاسخ می دهم که ویژگی های یک برنامه ریزی خوب چیست ؟ چرا بعضی وقت ها برنامه ریزی می کنیم ، ولی بدان عمل نمی کنیم ؟ چگونه خود را ملزم به اجرای برنامه کنیم که قبلا طرح ریزی شده است ؟
به جای لعنت فرستادن بر تاریکی ، یک شمع روشن کن
کم رنگ ترین جوهرها از قوی ترین حافظه ها ماندگارتر است
خدایا به من قدرت و جراتی ده تا آنی شوم که به خاطرش مرا خلق کردی

آواتار کاربر
ce.mohsen
همکار قدیمی
همکار قدیمی
پست: 385
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 28 تیر 1386, 11:10 am
محل اقامت: پشت دریاها
تماس:

ویژگی های یک برنامه تحصیلی موفق

پست توسط ce.mohsen » شنبه 14 مهر 1386, 11:13 am

ویژگی های یک برنامه تحصیلی موفق :

1) برنامه ریزی تحصیلی باید توسط خود شخص طرح شود و یا کسی که مشاور تحصیلی آن محسوب شود . زیرا هر شخصی خود بهتر نقاط ضعف و قوت خویش را می داند . می داند مثلا در درس ریاضی ضعف بیشتری دارد تا درس شیمی و یا تعداد جلسات هر درس رو طول هفته باید چگونه باشد که فرد بتواند به سایر امور خویش هم بپردازد .
2) سنگ بزرگ برداشتن نشانه نزدن است ، آری! یکی از دلایل بسیار مهمی که اشخاص به برنامه ریزی های خود عمل نمی کنند ، سختگیری بیش از حد در مورد زمان است . پس ویژگی دومی که باید یک برنامه ریزی خوب داشته باشد ، باید انعطاف پذیر باشد و ساعاتی در روز به عنوان وقت آزاد در نظر گرفته شود . شما ممکن است در طول روز برای 15 ساعت برنامه ریزی کنید ولی عملا 3 ساعت بیشتر بهره وری نداشته باشید . یادتان باشد از شما تعداد ساعاتی که درس خوانده اید سوال نمی شود . زیاد به خود سخت نگیرید در ایام تابستان روزی 5-6 ساعت درس خواندن کافی است . چون شما احیانا با کسانی برخورد خواهید کرد که به شما می گویند باید همیشه سرتان روی کتاب باشد (بخصوص پدر و مادر) به آنها تفهیم کنید که شما با حداقل زمان بیشترین بهره وری را دارید (ce.mohsen : این قضیه تفهیم به پدر و مادر خداییش کار حضرت فیله :wink: )
3) چقدر درس بخوانیم ؟ سوال خیلی خوبیست که جوابهای متعددی برای آن ارائه می شود .
بعضی ها اعتقاد دارن یک درس بخصوص را باید آنقدر خواند که دیگر از خواندن آن خسته شد . ولی به نظر متخصصین فن مطالعه بعد از هر نیم ساعت و یا حداکثر 45 دقیقه باید 10 دقیقه استراحت کرد . چرا ؟ زیرا با تحقیقات انجام گرفته از سوی «انجمن بین المللی مطاله آمریکا» مشخص شده دامنه فراگیری دروس در انسان بین 45-20 دقیقه بر حسب درجه سختی دروس می باشد یعنی شما وقتی درسی را می خوانید 45-20 دقیقه ذهن شما کاملا فعال است و مطالب را به خوبی فرا می گیرد و بعد از آن ذهن خسته شده و مطالب به خوبی جذب نمی شود . پس یادتان باشد یک درس بخصوص مثلا فیزیک را برای 2 ساعت بدین صورت مطالعه کنید : 45 دقیقه درس بخوانید ، سپس 15 دقیقه استراحت و بعد 45 دقیقه دوم درس . بدین شیوه شما خواهید توانست بدون خستگی و احساس سرخوردگی تمام درسهایتان را به موقع تمام کنید ، چند نکته که ذکر آنها خالی از فایده نیست برای بهره وری بیشتر بیان می کنیم :
***الف) بلافاصله بعد از صرف غذا ، درس نخوانید
***ب)به اندازه کافی بخوابید (حداقل 10 ساعت در شبانه روز بخصوص ایام تابستان) یادتان باشد اخیرا ثابت شده کسانی که بیشتر می خوابند قدرت تجزیه و تحلیل بیشتری نسبت به سایر افراد دارند و کودکانی که بیشتر می خوابند دارای ضریب هوشی بالاتری می باشند
***ج)هر 45 دقیقه حتما 10 دقیقه استراحت کنید.

4) اصل عدم تشابه دروس در برنامه ریزی شما رعایت شده باشد ، بدین معنی که دو درس مشابه نزدیک به هم چه از نظر محتوی و چه از نظر سختی پشت سر هم مطالعه نشود . به برنامه مطالعاتی دو شخص مفروض که ما آنها A و B نامیده ایم توجه کنید :

شخص -----------10-8 صبح ----------- 12-10 ----------- 6-4 بعد از ظهر ----------- 10-8 شب
A :-----------جبر و احتمال-----------حسابان----------- ادبیات---------------------- مرور
B :----------- جبر و احتمال -----------ادبیات----------- حسابان---------------------- مرور
که به طبع مورد B مطلوبست .
آخرین ویرایش توسط ce.mohsen در شنبه 14 مهر 1386, 11:33 am، در مجموع 1 بار ویرایش شده است.
به جای لعنت فرستادن بر تاریکی ، یک شمع روشن کن
کم رنگ ترین جوهرها از قوی ترین حافظه ها ماندگارتر است
خدایا به من قدرت و جراتی ده تا آنی شوم که به خاطرش مرا خلق کردی

آواتار کاربر
ce.mohsen
همکار قدیمی
همکار قدیمی
پست: 385
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 28 تیر 1386, 11:10 am
محل اقامت: پشت دریاها
تماس:

روش 3 هفته ای «طرح جامع برنامه ریز

پست توسط ce.mohsen » شنبه 14 مهر 1386, 11:18 am

روش 3 هفته ای «طرح جامع برنامه ریزی تحصیلی»

همین جا این اطمینان را به شما بدهم هرگاه از این شیوه برنامه ریزی استفاده کنید نه تنها از درس و کتاب خسته نخواهید شد ، بلکه اشتیاق شما دو چندان خواهد شد . اینک سعی می کنم این شیوه را به بیان خیلی ساده برای شما بازگو کنم .

هفته اول برنامه ریزی تحصیلی ; در این هفته شما برنامه ریزی نمی کنید ، بلکه وقتی درس مورد نظر خود را مطالعه کردید ساعتی که این درس را مطالعه کردید یادداشت می کنید ، بدین ترتیب شما خواهید توانست ساعات مطالعاتی خود را در طول روز مشخص سازید .

هفته دوم برنامه ریزی تحصیلی ; در این هفته شما باید فقط برای یک روز برنامه ریزی کنید . یعنی در هر روز برای فردای آن روز برنامه ریزی نمایید و اگر نتوانستید به آن عمل کنید ، علت عمل نکردن خود را بنویسید .

هفته سوم برنامه ریزی تحصیلی ; از این هفته به باید از اول هفته برای کل هفته با توجه به موارد فوق برنامه ریزی کنید .
یک نمودار پیشرفت تحصیلی برای خود تهیه کنید ، بدین صورت که مشخص باشد در طول یک هفته یا درس بخصوص مثلا حسابان را چند ساعت مطالعه کرده اید و با توجه به پیشرفت یا عقب ماندگی در دروس مختلف برنامه ریزی هفته های بعدی را تغییر دهید .
حتما شما نیز با من همداستان خواهید شد اگر بگویم ابتدا باید دروس پایه ای «مثل ریاضیات» خود را تقویت کنید ، البته این گفته من مورد تایید کسانی است که داوطلب رشته های ریاضی و فنی و علوم تجربی باشند . بعد از تهیه نمودار پیشرفت درسی روزانه و هفتگی برای خود می توانید نمودار پیشرفت ماهانه تهیه کنید .
قبل از آنکه وارد بحث اصلی مان شویم ، یک توصیه مهم به شما دانش آموز مستعد لازم به ذکر است و آن اینکه شاید از گوشه و کنار به شما بگویند وارد شدن به دانشگاه چندان مهم نیست ، آینده دانشگاه رفتن چیزی جز بیکاری نیست و ... و این جملات ممکن است انگیزه شما را به مطالعه و یادگیری شدیدا کاهش دهد . ولی من اعتقاد دارم آینده باز است ، یعنی از قبل تعیین شده نیست . امکاناتی که در آینده نهفته اند بی شمارند . وقتی می گویم «این وظیفه ماست که نسبت به آینده خوشبین باشیم» این امر نه تنها ناظر به باز بودن آینده است بلکه در برگیرنده چیزی است که همه ما از رهگذر هر آنچه انجام می دهیم ، بدان ارزانی داریم . پس وظیفه ماست که فال بد نزنیم بلکه در عوض برای ایجاد یک دنیای بهتر تلاش کنیم . به امید اینکه ایرانی آباد ، آزاد و مستقل داشته باشیم و روزی برسد که شاهد تولید علم در کشورمان باشیم . (ce.mohsen : ناپلئون بناپارت میگه غیر ممکن وجود نداره)
به جای لعنت فرستادن بر تاریکی ، یک شمع روشن کن
کم رنگ ترین جوهرها از قوی ترین حافظه ها ماندگارتر است
خدایا به من قدرت و جراتی ده تا آنی شوم که به خاطرش مرا خلق کردی

آواتار کاربر
ce.mohsen
همکار قدیمی
همکار قدیمی
پست: 385
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 28 تیر 1386, 11:10 am
محل اقامت: پشت دریاها
تماس:

آشنایی با کارکرد مغز

پست توسط ce.mohsen » یک‌شنبه 15 مهر 1386, 4:32 am

آشنایی با کارکرد مغز :
نگارنده این سطور نه می توانداز جنبه زیست شناسانه و نه از دید روان شناسانه کارکرد مغز را توصیف کند ، زیرا در هر دو مورد خود را صاحب دانش و معلومات نمی داند بلکه جسته و گریخته توانسته است یک شناخت کاملا سطحی از این موضوع به عمل آورد . نیک می دانیم هر عمل ارادی ما به مغز رابطه مستقیم و یا غیر مستقیم دارد ، اگر از مغز به عنوان ابر کامپیوتر زنده جهان یاد شود ، این بدان معنا نخواهد بود که کارکرد مغز مانند یک کامپیوتر ، محدود است . بلکه موید این نکته است که هیچ کامپیوتری قابل رقابت با حتی یک نرون از 100 میلیارد نرون عصبی مغز ما نیست . اگر بدانیم بهترین دانشمندان فقط از 8 تا 10 درصد توانایی های مغز خود استفاده کرده اند ، این نکته بهتر بر ما روشن خواهد شد . از همه جملاتی که در مورد توانایی مغز انسان بیان شده فقط به گفته یک دانشمند اکتفا می کنیم ، دانشمندی که (اکنون اسمش در خاطرم نیست) این چنین مغز و توانایی آن را توصیف کرده است :
«اگر بخواهیم توانایی مغر انسان را با یک عدد نشان دهید ، باید یک شخص که به طور متوسط 70 سال عمر می کند در هر ثانیه از بدو تولد تا زمان مرگ جلوی عدد یک ، یک صفر قرار دهد . حتی با تمرین و تمرکز هم می توان به تاثیرات فیزیکی مغز بر محیط پیرامون نیز دست یافت .»
از لحاظ نحوه کارکرد ، روانشناسان مغر را به دو نیمکره چپ و راست تقسیم کرده اند . وظایف این دو نیم کره به شرح زیر است :
1) نیمکره سمت چپ : بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و وظیفه تجزیه و تحلیل مسائل ، استنتاج و استنباط امور عقلی ، کارهای فکری ، ریاضی و آنچه مربوط به مسایل یادگیری است را بر عهدا دارد .
2) نیمکره سمت راست : بیشتر با تصور و تجسم سر و کار دارد و به امور عاطفی و احساسی مربوط می شود و قوه تخیل قوی ناشی از بکارگیری موثر این نیمکره است

نکته ای که اینجا لازم به ذکر است بکارگیری نیمکره سمت راست در آموزش و یادگیری است . نگارنده خود همواره از این موهبت خداوندی استفاده کرده و تاثیر آن را به خوبی مشاهده نموده است . اگر می خواهید نحوه بکارگیری آن را فرا بگیرید خوب دقت کنید و سپس عمل کنید .
اگر می خواهید مطلبی را به خاطر بسپارید حتما باید یک طرح شبکه ای از آن مطلب فراهم کنید سپس به پشت دراز بکشید و طرح شبکه ای را خوب در ذهن مرور و تجسم کنید .سپس رابطه هر کلمه کلیدی را با کلمات کلیدی قبلی و بعدی خوب به خاطر بسپارید .
اگر بتوانید از این نکته به خوبی بهره بگیرید آن وقت است که هیچ مطلبی را فراموش نخواهید کرد . از وقت استراحت بین دروس تان به این شکل استفاده کنید و مطالب را در ضمیر ناخود آگاه خود حک کنید .
آخرین ویرایش توسط ce.mohsen در یک‌شنبه 15 مهر 1386, 4:45 am، در مجموع 1 بار ویرایش شده است.
به جای لعنت فرستادن بر تاریکی ، یک شمع روشن کن
کم رنگ ترین جوهرها از قوی ترین حافظه ها ماندگارتر است
خدایا به من قدرت و جراتی ده تا آنی شوم که به خاطرش مرا خلق کردی

آواتار کاربر
ce.mohsen
همکار قدیمی
همکار قدیمی
پست: 385
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 28 تیر 1386, 11:10 am
محل اقامت: پشت دریاها
تماس:

حافظه و نقش آن در یادگیری

پست توسط ce.mohsen » یک‌شنبه 15 مهر 1386, 4:34 am

حافظه و نقش آن در یادگیری :
فرایند یادگیری عموما و مطالعه کتب درسی خصوصا با حافظه انسان رابطه مستقیم دارد .

انواع حافظه و ویژگی های آن :

الف)حافظه حسی : همچنان که از نامش پیداست رابطه با حواس پنجگانه ما دارد ، اطلاعات در این حافظه کاملا سازمان نیافته ، بخاطرسپاری اطلاعات بسیار محدود (بین 2 تا 4 شی) مدت زمان نگهداری اطلاعات خیلی کم (بین 1 تا 3 ثانیه) می باشد .
ب)حافظه کوتاه مدت : مانند پلی است که حافظه حسی و بلند مدت را به هم مربوط می کند ، اگر اطلاعاتی که به حافظه حسی سپرده می شود ، مورد توجه قرار گیرد به حافظه کوتاه مدت شما منتقل می شود ، این حافظه اطلاعات جدید را با اطلاعات قبلی که در حافظه بلند مدت است مقایسه نموده ، اطلاعات جدید را معنی دار می کند به همین خاطر از این حافظه با نام حافظه فعال نیز یاد می شود . اطلاعات در حافظه کوتاه مدت نیز انسجام لازم را ندارند و مدت نگهداری اطلاعات نیز محدود است (بین 10 تا 30 ثانیه)
ب)حافظه بلند مدت : کار اصلی فرآیند یادگیری به عهده حافظه بلند مدت شماست ، اگر اطلاعاتی که در حافظه کوتاه مدت قرار دارند در زمان های مناسب (زمانهای مرور) و با روش های مناسب (روش های PQ6R , PQ5R , MRPQ5RTR) به خاطر سپرده شوند دیگر تا آخر عمر فراموش نمی شوند . حتی اگر اطلاعات آن اطلاعات بسیار انتزاعی و دور از ذهن باشند (مانند فرمولهای ریاضی)
حافظه بلند مدت شما درست مانند یک کتابخانه بزرگ است و همانطور که هر کتاب در کتابخانه باید در جای بخصوص قرار داده شود و با برچسب منحصر به فرد مشخص شود ، اطلاعات در حافظه بلند مدت نیز باید دسته بندی شده و با کلمات کلیدی برچسب گذاری شود . تکرار کردن طوطی وار نه تنها به فرآیند یادگیری کمکی نمی کند بلکه موجب خسته شدن ذهن و در نهایت کند ذهنی شخص می شود (به یاد می آورم کسانی بارها شکایت کرده اند که هر چه می خوانند احساس می کنند کمتر یاد می گیرند)خوب دقت کنید ببینید چه می گویم ، اطلاعات در حافظه بلند مدت به صورت معنایی به خاطر سپرده می شوند ، نه به صورت کلامی . یعنی معنی استنباط شده از متن به حافظه بلند مدت سپرده می شود و در زمان بازیابی اطلاعات ، این معنی کلمه کلیدی که شما به خاطر سپرده اید در ذهن تداعی می شود . این است که می گویم «بفهمید ، ولی از بر نکنید» . اگر درس را بفهمید و مطلب خوانده شده را به خوبی درک کنید آن وقت لذت درس خواندن و فراگیری علم را خواهید چشید . و درک خواهید کرد چقدر فراگیری علومی که متاسفانه از آنها به سختی یاد می شود ، شیرین و ساده است . کاش فرصت آن را داشتم که به شما تفهیم کنم دروسی که مع الاسف برخی از معلمین از آن برای شما غولی ساخنه اند ، آنقدر هم مشکل و بغرنج نیستند . اگر دروس را به جای از بر خواندن ، درک کنید کار کردن با مسایل و تست ها آنقدر راحت است که نمی توانم وصف آن را در اینجا برای شما بیان کنم . فقط باید عمل کنید تا نتیجه آن را ببینید .
در اینجا پیشنهادی به دانش آموزان عزیز می کنم . اگر در دروسی مانند ریاضی دارای پایه ای ضعیف هستید ، هر چه زودتر در پی رفع این مشکل بر آیید . اگر امکان بکار گیری دبیر خصوصی را دارید از این کار دریغ نورزید . می توانید برای این منظور از دانشجویان ممتاز دانشگاه تراز اول کشور به خوبی استفاده کنید .
به جای لعنت فرستادن بر تاریکی ، یک شمع روشن کن
کم رنگ ترین جوهرها از قوی ترین حافظه ها ماندگارتر است
خدایا به من قدرت و جراتی ده تا آنی شوم که به خاطرش مرا خلق کردی

آواتار کاربر
ce.mohsen
همکار قدیمی
همکار قدیمی
پست: 385
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 28 تیر 1386, 11:10 am
محل اقامت: پشت دریاها
تماس:

فرآیند یادگیری و مطالعه

پست توسط ce.mohsen » یک‌شنبه 15 مهر 1386, 11:50 pm

فرآیند یادگیری و مطالعه :
یادگیری و مطالعه دربرگیرنده 3 مرحله اساسی زیر است :
1) مرحله ثبت : در این مرحله باید مطالب به نحو مطلوب (روش MRPQ5RTR) به ذهن سپرده شوند ، هرگونه اشکال در این مرحله عواقب بدی برای شما به دنبال خواهد داشت .
2) مرحله ضبط و نگهداری : در حقیقت وابستگی کامل به مرحله قبل دارد ، اگر فراگرفته ها و آموخته ها در زمان های مشخص مرور و مورد بحث قرار گیرند ، این کار باعث انسجام مطالب در حافظه بلند مدت خواهند شد .
3) مرحله بازیابی اطلاعات : اگر اطلاعات را به صورت کلیدی و با تداعی به ذهن سپرده باشید و در ذهن برای آنها جای مخصوصی در نظر گرفته باشید ، یادآوری آن بسیار ساده خواهد بود و این امر بخصوص در کنکور از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد .
به جای لعنت فرستادن بر تاریکی ، یک شمع روشن کن
کم رنگ ترین جوهرها از قوی ترین حافظه ها ماندگارتر است
خدایا به من قدرت و جراتی ده تا آنی شوم که به خاطرش مرا خلق کردی

آواتار کاربر
ce.mohsen
همکار قدیمی
همکار قدیمی
پست: 385
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 28 تیر 1386, 11:10 am
محل اقامت: پشت دریاها
تماس:

تکنیک های تقویت حافظه

پست توسط ce.mohsen » دوشنبه 16 مهر 1386, 4:14 am

تکنیک های تقویت حافظه :
اگر می خواهید دارای یک حافظه قوی باشید به نکاتی که در زیر آمده است توجه کنید
1)آموخته ها و فراگرفته های خویش را دسته بندی کنید ، مثلا اگر درس شیمی می خوانید می توانید عناصر را بر حسب خاصیت های فلزی – غیر فلزی ، اسیدی – بازی ، نوع پیوند بین آنها و ... سازمان بندی کنید یا در درس ادبیات فارسی می توانید تاریخ ادبیات را بر حسب قرن ، سبک نگارش و ... دسته بندی کنید یا در درس ریاضی ، مثلا فصل انتگرال ، می توانید این کار را به خوبی انجام دهید .
2)درک مطالب که قبلا توضیح داده شد .
3)مرور های مناسب که در ادامه بحث به طور مفصل درباره آن به گفتگو می پردازیم .
4)تصویر سازی و تداعی ذهنی : می توایند فرمولهایی که گاهی در دروس ریاضی ، فیزیک و یا شیمی با آن مواجه می شوید را با ساختن تصاویر غیر منطقی و مضحک و متحرک به خاطر بسپارید . مثلا فرمول تار مرتعشی در فیزیک به صورت F=KV/(2L) چنین تصور میشود : فرهاد (F) با کاوه(KV) دوئل(2L) کرد .
در دروس ریاضی و .. در بسیاری از اوقات رسم یک شکل کمک زیادی به درک مطلب می کند ، که در جای دیگر در مورد آن بحث خواهیم کرد .
5)استفاده از روش تقطیع : از سنگینی بار حافظه می کاهد . این روش به خصوص در دروسی مانند ادبیات فارسی ، شیمی و یا زیست شناسی که باید اطلاعات عینا به ترتیبی مشخص ، حفظ شوند به خوبی کارگر خواهد بود .
آثار نظامی گنجوی «ملخ ها» : مخزن الاسرار ، لیلی و مجنون ، خسرو و شیرین ، هفت پیکر ، اسکندر نامه
آثار ناصر خسرو «گز خروس» : گشایش ، زادالمسافرین ، خردنامه ، رهایش ، وجه دین ، سفرنامه
فلزاتی که خاصیت آمفوتری دارند «سارق» : سرب ، آلومینیوم ، روی ، قلع
رنگ ها در رنگین کمان (به ترتیب) «قنز سانیب» : قرمز،نارنجی،زرد،سبزفآبی،نیلی و بنفش
6)شماره گذاری طرح شبکه ای : ارتباط بین کلمات کلیدی در طرح شبکه ای از اهمیت ویژه ای برخوردار است .سعی کنید دقیقا درک کنید چه ارتباطی بین نکات اصلی و نکات فرعی در طرح شبکه ای شما وجود دارد و سطوح مختلف یادگیری را در طرح شبکه ای کاملا مشخص کنید . در هر مروری که انجام می دهید سعی کنید ، بدون نگاه به شبکه ، فقط با نظر انداختن به تز اصلی بقیه شبکه را یادآوری کنید .
به جای لعنت فرستادن بر تاریکی ، یک شمع روشن کن
کم رنگ ترین جوهرها از قوی ترین حافظه ها ماندگارتر است
خدایا به من قدرت و جراتی ده تا آنی شوم که به خاطرش مرا خلق کردی

آواتار کاربر
ce.mohsen
همکار قدیمی
همکار قدیمی
پست: 385
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 28 تیر 1386, 11:10 am
محل اقامت: پشت دریاها
تماس:

فراموشی و علل فراموشی

پست توسط ce.mohsen » دوشنبه 16 مهر 1386, 4:16 am

فراموشی و علل فراموشی :
فراموشی عبارت است از عدم توانایی در به یادآوری اطلاعاتی که قبلا به خاطر سپرده شده اند ، نارسایی در هر یک از مراحل فرآیند مطالعه (ثبت ، ضبط و بازیابی) باعث فراموشی می شود . فراموشی گرچه در بعضی مواقع یک حسن به شمار می رود ولی در فرآیند یادگیری یک معضل اساسی به شمار می آید . به شما اطمینان می دهم اگر روش های ارائه شده در این جزوه را مو به مو اجرا کنید هرگز با پدیده فراموشی مواجه نخواهید شد . یادتان باشد خواستن توانستن است ، البته به شرط آنکه به مرحله اجرا درآید .
علل دیگر فراموشی که به ضربه های روحی و جسمی به مغز و ذهن مربوط می شود و یا بر اثر کهولت سن و از بین رفتن سلولهای خاکستری روی می دهد ، در حوزه بحث ما نمی گنجد و علاقه مندان می توانند به کتب نگارش یافته در این زمینه مراجعه کنند . اینک در مرحله ای قرار داریم که باید فرمولهای موفقیت نهایی را در اختیار شما قرار دهیم .
به جای لعنت فرستادن بر تاریکی ، یک شمع روشن کن
کم رنگ ترین جوهرها از قوی ترین حافظه ها ماندگارتر است
خدایا به من قدرت و جراتی ده تا آنی شوم که به خاطرش مرا خلق کردی

آواتار کاربر
ce.mohsen
همکار قدیمی
همکار قدیمی
پست: 385
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 28 تیر 1386, 11:10 am
محل اقامت: پشت دریاها
تماس:

روش علمی یادگیری یازده گانه "MRP

پست توسط ce.mohsen » سه‌شنبه 17 مهر 1386, 2:03 am

روش علمی یادگیری یازده گانه "MRPQ5RTR"

1)انگیزش (M-motivation)
آنچه برنده ها را از بازنده ها متمایز می کند همان میزان انگیزه و علاقه آنها به انجام کار است.اگر فرآیند مطالعه را فرآیندی پویا و فعال سازید نه تنها علاقه شما به درس خواند بالا می رود ، بلکه سطح یادگیری شما نیز روند صعودی خواهد داشت و نتایجی که به دست خواهد آورد هر روزبهتر از روز گذشته خواهد بود . پس به کتب با دید انفعالی و شکست خورده نگاه نکنید ، در عوض سعی کنید از مطالعه ، کاری لذت بخش و مفرح بسازید و خود را بسان غواصی تصور کنید که در هر لحظه امکان یافتن گوهری نایاب برایش میسر است . موامل مهم انگیزش عبارتد از :

الف – تعیین و تبیین هدف و توجه دایمی به آن . اگر بدانید زحمتی که امروز می کشید فردایی درخشان برای شما رقم خواهد زد، هیچ مشکلی نمی تواند شما را از صحنه به در کند ، هدف خود را از درس خواندن به وضوح روشن کنید .
رشته تحصیلی آینده تان را از همین امروز تعیین کنید ، اگر هدفتان فقط رفتن به دانشگاه در هر رشته و یا هر دانشگاهی باشد که به وسیله آن بخواهید برای خود در بین آشنایان وجهه اجتماعی ایجاد کنید زحمت این کار را به خود ندهید که به شما می گویم با سراب مواجه خواهید شد و قبولی در دانشگاه هیچ گره ای از مشکلات شما باز نخواهد کرد . نگارنده هر روز با دانشجویانی برخورد می کند که هیچ علاقه ای به رشته انتخابی خود و یا دانشگاهی که در آن تحصیل می کنند ، ندارند و این مسالع باعث سرخوردگی آنها از درس و علم شده و متاسفانه پایان خوشی برایشان نیست . لذا در مورد رشته ای که می خواهید ادامه دهید انگیزه های درونی را در نظر بگیرید ، مشورت با افراد موفق در هر رشته کمک شایانی به شما خواهد کرد .

ب – شناخت نسبت به موضوع مورد یادگیری ، جوانب و کاربرد های هر درس . شما ممکن است مثلا از درس شیمی خوشتان نیاید ولی اگر به کاربرد های این درس در صنعت و غیره توجه کنید و یا فقط به این نکته توجه کنید که برای قبولی در دانشگاه باید این درس را خوب یاد بگیرید انگیزه لازم را به دست خواهید آورد . اگر شما نسبت به درس ریاضی احساس تنفر دارید ، کافیست بدانید هر رشته ای که شما در آینده برای خود انتخاب می کنید ، از رشته های فنی مهندسی گرفته تا رشته های بهداشت محیط ، حسابداری ، مدیریت ، امور مالی و بانکداری همه به نحوی با این علم پایه و اساسی سروکار دارند .بخصوص درس ریاضی به عنوان مادر علوم که میانگین این درس در آزمون 1379 و در بهترین استان (یعنی تهران) فقط 5/68 درصد بوده است و این بیانگر ضعف دانش ریاضی در سطح کشور ما است و این چنین است که از قافله علم و دانش کشور های پیشرفته روز به روز عقب تر می مانیم .

ج – داشتن تفکر مثبت . رشته و یا هدفی که برای خود در آینده در نظر گرفته اید را به دید مثبت بنگرید . مطالعه نحوه زندگی دانشمندان در هر رشته به شما کمک خواهد کرد تا به آن رشته بخصوص علاقه بیشتری پیدا کنید . اگر می خواهید در دانشگاه رشته فیزیک را ادامه دهید خواندن زندگی نامه انیشتین ، دیراک و ... به خوبی شما را با این رشته ، جوانب و کاربرد های آن آشنا می کند و یا اگر مایلید رشته مهندسی کامیوتر ، علوم کامپیوتر و یا ریاضیات کاربردی که نزدیکی به هم دارند را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید ، مطالعه کتاب «ریاضیدانان نامی» نوشته اریک تمپل بل ، ترجمه حسن صفاری از انتشارات امیر کبیر ، به شما پیشنهاد می شود .

د – خودانگیزی . اگر کسی شما را به سبب یک کار مفید تشویق نمی کند ، دلیل نمی شود که خودتان نیز به حق خویش جفا کنید . بعد از یک مطالعه مفید و مثمر ثمر بهتر است ابتدا به حالت ریلکس قرار بگیرید (چند نفس عمیق) و این جملات را در ضمیر ناخود آگاه خویش حک کنید : «من دانش آموز تیزهوش و زرنگی هستم ، این گونه که من درس می خوانم و به خوبی فرا می گیرم حتما جز شاگردان برتر کنکور هستم . از اینکه اینقدر خوب درس ها را می فهمم خوشحالم و به خودم می بالم و از این حس که به من دست داده بسیار شادم»
اگر تاثیر کلام شخص دیگری مانند معلم ، والدین و یا دوستان ، شما را به انگیزه و امید وا می دارد از آنها بخواهید که شما را تشویق کنند ! در بعضی از مواقع که حس و حال درس خواندن را ندارید ، حالتی را در ذهن خود مجسم کنید که به خوبی درس می خوانید و همه آنچه که می خوانید به خوبی متوجه می شوید و خود را شرطی سازید ، مثلا به اینکه تا پشت میز مطالعه قرار گرفتید فورا درس خواندن را شروع کنید .
به جای لعنت فرستادن بر تاریکی ، یک شمع روشن کن
کم رنگ ترین جوهرها از قوی ترین حافظه ها ماندگارتر است
خدایا به من قدرت و جراتی ده تا آنی شوم که به خاطرش مرا خلق کردی

آواتار کاربر
ce.mohsen
همکار قدیمی
همکار قدیمی
پست: 385
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 28 تیر 1386, 11:10 am
محل اقامت: پشت دریاها
تماس:

روش علمی یادگیری یازده گانه "MRP

پست توسط ce.mohsen » چهارشنبه 18 مهر 1386, 2:04 am

روش علمی یادگیری یازده گانه "MRPQ5RTR"

2) آمادگی (R-readiness)
برای مطالعه کردن ، مانند هر کار دیگری یک سری مقدمات لازم است . یک رکن اصلی مطالعه ، داشتن آرامش روحی و ذهنی و تمرکز حواس است ، سعی کنید مسایل خرد و کلان زندگی که به نحوی به فرآیند درس خواندن شما لطمه وارد می کنند را مدبرانه و با مشورت افراد دلسوز و صدالبته آگاه حل کنید . مشکلات خود را با والدین و معلمین در میان گذارید و دستورات آنها را به کار گیرید . اعتقاد به مبدا آفرینش و شرکت در جلسات ادعیه به آرامش روحی انسان کمک بسزایی می کند . خواندن کتب عرفانی نظیر مثنوی مولانا و آثار عطار و نظامی و ابوالسعیدابوالخیر در ساعات فراغت به شما پیشنهاد می شود . بسیار جفاست که اندیشه ناپخته مرا تا بدین جا تحمل کرده باشید ولی کلامی از عارف نامی ابوالسعیدابوالخیر را به گوش جان نشنیده باشید :
در دیده به جای خواب ، آبست مرا -------------------- زیرا که به دیدنت شتابست مرا
گویند بخواب تا به خوابش بینی -------------------- ای بیخبران! چه وقت خواب است مرا
و یا در جای دیگر می گوید :
از واقعه ای تو را خبر خواهم کرد -------------------- و آن را به دو حرف ، مختصر خواهم کرد
با عش تو در خاک نهان خواهم شد -------------------- با مهر تو سر ز خاک بر خواهم کرد

3) پیش مطالعه (P-previw)
کتابی را که برای مطالعه انتخاب می کنید ، حتی الامکان باید نویسنده اش را بشناسید ، که آیا نویسنده در حوزه فعالیتش تبحر کافی دارد ؟ سبک نگارش کتابش به چه صورت است ؟ آیا شما آن را می پسندید یا خیر ؟ حجم مطالب کتاب ، درجه سختی و آسانی مطالب ، پیش نیاز مطالعه کتاب معمولا توسط مولف در مقدمه کتاب آورده می شود که با خواندن مقدمه ، فهرست و یک بررسی اجمالی ، شما با کتاب مانوس می شوید . حتی جلد یک کتاب و نوع حروفچینی ، جدول بندی یک کتاب در خواندن فرد تاثیر دارد .مطالعه مراجع و منابع یک کتاب که معمولا در آخر کتاب آورده می شود ، به شما کمک می کند که اگر در جایی از کتاب با اشکال مواجه شدید به کتب یادشده مراجعه و مشکل خود را برطرف کنید .

4) سوال گذاری (Q-question)
یک اندیشه خلاق از پی سوالات خلاق بروز می کند . قبل از نیوتن ، افراد زیادی شاهد افتادن سیب از درخت بودند ، ولی این نیوتن بود که از خود سوال کرد چرا سیب به طرف زمین افتاد و برعکس به طرف بالا نرفت ؟ اگر ادعا کنیم تمام پیشرفت های بشر از یک سری سوالات خوب شکل گرفته است به گزافه سخن نگفته ایم . قبل از اینکه یک فصل خاص کتاب را بخوانید ، یک سری سوالات در ذهن خود مطرح کنید و یا به سوالات پایان فصل توجه کنید و خود را طوری در ادامه درس غوطه ور کنید که در پایان فصل بتوانید به همه سوالات مطرح شده جواب دهید . سوال گذاری قبل از خواندن ، تمرکز حواس را افزایش می دهد و مانع حواس پرتی می شود . قبل از اینکه درس و یا مطلب خاصی را بخوانید ، به سوالات مطرح شده آن قسمت در کنکور های سال های اخیر نگاه کنید . برای کمک به شما اکنون اغلب ناشران و مولفین اقدام به چاپ کتب ، تحت عنوان «تست های طبقه بندی شده» نموده اند که این کار را برای شما آسان تر می کند .

5) خواندن اصلی (R-read)
در این مرحله کتابی را که برای مطالعه انتخاب کرده اید برداشته قبل از خواندن دقیق ، مراحل چهار گانه بالا را بکار گیرید . فصل و یا تعداد صفحاتی را که می خواهید امروز مطالعه کنید را مشخص کنید ، زمان مطالعه را یادداشت کنید و مشخص کنید چند ساعت می خواهید درس مورد نظر را بخوانید . زیرا مغز دوست دارد انتهای هر کاری را بداند و هر چه سریعتر آن را تمام کند . با یک سرعت مناسب (با توجه به درس) خواندن البته توام با یادداشت برداری را شروع کنید .
در این مرحله باید نکات کلی تا ریزترین نکات را از کتاب استخراج و بر روی طرح شبکه ای آن فصل یادداشت کنید . همه مثال ها ، قضایا ، نکات فرعی ، استثنا ها ، پاورقی ها و ... باید مورد بازبینی قرار گیرند و از چشم تیزبین شما دور نمانند . یادتان باشد طی این مرحله و مرحله یادداشت برداری شما باید از کتاب خداحافظی کنید و بعد از آن با طرح های شبکه ای که به سلیقه خودتان آنها را طرح ریزی نموده اید سروکار خواهید داشت .
به جای لعنت فرستادن بر تاریکی ، یک شمع روشن کن
کم رنگ ترین جوهرها از قوی ترین حافظه ها ماندگارتر است
خدایا به من قدرت و جراتی ده تا آنی شوم که به خاطرش مرا خلق کردی

آواتار کاربر
ce.mohsen
همکار قدیمی
همکار قدیمی
پست: 385
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 28 تیر 1386, 11:10 am
محل اقامت: پشت دریاها
تماس:

روش علمی یادگیری یازده گانه "MRP

پست توسط ce.mohsen » چهارشنبه 18 مهر 1386, 10:47 pm

روش علمی یادگیری یازده گانه "MRPQ5RTR"

6) یادداشت برداری (R-record)
انواع مطالعه را به اجمال بررسی می کنیم و از این میان به شرح بهترین روش که برای خواندن دروس جهت آمادگی کنکور تاثیر حیرت انگیزی دارد خواهیم پرداخت :

1) خواندن بدون یادداشت برداری . بدترین روش مطالعه محسوب می شود ، باعث حواس پرتی ، خستگی ، انفعال در برابر کتاب ، تنفر از درس –بخصوص دروس فکری- می شود . فردی که این گونه مطالعه می کند ، زحمت بیخودی می کشد . چون آنچه را می خواند (حتی اگر 10 بار نیز کل کتاب را بخواند) در به یادآوردن آن و فهم مطالب دچار مشکل خواهد شد . اما برای خواندن مطالبی که ارزش چندانی ندارند خوب است .
2) خط کشی زیر نکات مهم . برخی می گویند نیازی نیست که مطالب کتاب را دوباره نویسی کنیم ، حروف چاپی کتاب بسیار زیبا تر از دست خط ماست و با خط کشی زیر نکات مهم در حقیقت در وقت خود صرفه جویی می کنیم . اما این تصور نادرست است ، وقتی شما کتابی را می خوانید و زیر مطالب مهم آن خط می کشید ذهن شما به جای فراگیری و فهم مطالب به خط کشیدن معطوف می شود ، فقط همین . یعنی شما مطالب مهم را در کتاب فقط مشخص می کنید و این یعنی مطالب را یاد نمی گیرید .خط کشی زیر مطالب مهم به مطالب وزن و آهنگ یکسانی را می بخشد و همانطور که قبلا یادآور شدیم نحوه بخاطر سپاری اطلاعات در حافظه بلند مدت به صورت معنایی است نه کلامی . با این کار شما مجبورید عین جمله کتاب را به خاطر بسپارید در صورتی که در یادداشت برداری ، آنچه شما از متن یادداشت کرده اید و در نتیجه استنباط خودتان از متن کتاب است را در طرح شبکه ای یادداشت نموده اید و با دیدن یک کلمه کلیدی معنی یک متن . یا یک جمله و یا پاراگراف کتاب در ذهنتان تداعی می شود . دیگر اینکه خط کشی باعث بی نظمی در مطالعه می شود و در هر بار مرور کردن ، شما باید به کتاب مراجعه کنید که این در دراز مدت به نفع شما نخواهد بود. حالا قانع شدید ؟ امیدوارم جوابتان مثبت باشد .
3) خلاصه نویسی و حاشیه نویسی در خود کتاب . گرچه نسبت به روش های فوق بهتر است ولی برای خواندن دروس جهت موفقیت در کنکور روش مناسبی نیست .
4) اجرای طرح شبکه ای مغز . در نظر نگارنده بهترین شیوه فراگیری جهت آمادگی آزمون دانشگاهها و موسسات آموزش عالی طرح شبکه ای مغز می باشد که با استقبال فراوان دانش آموزان مواجه شده است و نتایج حیرت انگیز استفاده از آن را هر روز مشاهده می کنند و قبل از اینکه با ساختار یک طرح شبکه ای آشنا شویم می باید به تعریف چند اصطلاح بپردازیم :

کلمه کلیدی : کوتاهترین و بهترین و پرمعنی ترین کلمه ای است که با دیدن آن مفهوم یک جمله در ذهن تداعی می شود . توجه می کنیم کلمه کلیدی ممکن است یک کلمه نباشد ، بلکه یک شکل نادقیق ولی ساده از یک فرآیند باشد که با یک نگاه ، معنی و مفهوم کل پاراگراف و یا بخش در ذهن نقش ببندد .

سطوح یادگیری : بستگی به نوع مطالب و مباحث مورد یادگیری ، سطوح مختلف از تز اصلی نکات اصلی – نکات فرعی – نکات جزیی تشکیل شده است .

همانطور که گفتیم بهترین روش برای یادگیری مطالب درسی استفاده از طرح شبکه ای مغز می باشد . شما بعد از درک مطلب ، آنرا به زبان خودتان روی طرح شبکه ای به صورت کلمات کلیدی ، با توجه به سطوح مختلف یادگیری یادداشت کرده و ارتباط بین کلمات کلیدی را نیز در هر طرح کاملا تداعی می کنید .
با دیدن کلمات کلیدی ، ذهن فعال می شود و معنی و مفهوم متن در ذهن مرور می شود . ابتکار ، خلاقیت و تمرین در انتخاب کلمه کلیدی و ایجاد طرح های شبکه ای نقش بسزایی دارد ، چه بسا شما دارای ایده ای خلاق و زیبا باشید و بتوانید طرح های شبکه ای مغز جالب و شگفت انگیزی را طراحی کنید . آنرا امتحان کنید .
ابزار لازم : یک شخص علاقه مند مانند شما ، سه عدد خودکار به رنگهای مختلف ، یک دفتر و یا یک برگ کلاسور

تصویر
به جای لعنت فرستادن بر تاریکی ، یک شمع روشن کن
کم رنگ ترین جوهرها از قوی ترین حافظه ها ماندگارتر است
خدایا به من قدرت و جراتی ده تا آنی شوم که به خاطرش مرا خلق کردی

آواتار کاربر
ce.mohsen
همکار قدیمی
همکار قدیمی
پست: 385
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 28 تیر 1386, 11:10 am
محل اقامت: پشت دریاها
تماس:

روش علمی یادگیری یازده گانه "MRP

پست توسط ce.mohsen » پنج‌شنبه 19 مهر 1386, 2:19 am

روش علمی یادگیری یازده گانه "MRPQ5RTR"

7) تعریف ، بازگویی ، خودتدریسی (R-recitiation)
بلافاصله بعد از مطاله و تکمیل طرح شبکه ای از روی طرح شبکه ای ، خود را جای معلم قرار داده و مطالب را به خود پس دهید . سوالاتی را از خود بپرسید ، به سوالات به صورت کتبی و یا شفاهی جواب دهید . نقاط ضعف خود را یادداشت کنید و در اولین فرصت در جهت رفع آن بکوشید .
کلیه ابزار های یادگیری (دیدن ، شنیدن ، گفتن و نوشتن) را بکار ببرید . قانونهای علمی را به زبان خودتان ترجمه کنید . پس از پایان هر فصل و یا هر کتاب روی سوالهای آن مطلب خوب کار کنید . تست های کنکور را از نظر دور نگه ندارید ، همین مطالب است که موفقیت شما را تضمین می کنند.
تعریف و بازگویی مطالب از روی طرح شبکه ای باعث انسجام مطالب ، تثبیت و تعمیق آموخته ها در حافظه بلند مدت شده ، دامنه فراموشی را شدیدا کاهش می دهد و باعث حضور ذهن و به یادآوری سریع مطالب می شود .

8) دوره کردن (R-review)
اگر شما در یک جنگل گم شوید و در یک لحضه به مکانی برسید که دو جاده از آن منشعب شده ، یک جاده با توجه به جای کفش های عابران و یا چرخ کالسکه و گاری ها مشخص است که رهگذران زیادی از آن عبور کرده اند ، ولی از دیگری عابران کمتری گذشته اند به طوری که جای کفش های عابران رو به محو شدن می رود . شما به کدام جاده اعتماد بیشتری می کنید ؟ اینجاست که اهمیت دوره کردن مطالب برای ما روشن می شود ، پس از پایان هر فصل کتاب ، باید کلیه طرح های شبکه ای آن را با حوصله و به سرعت مرور کنیم تا این مطالب در حافظه بلند مدت ما حک شود و دیگر اطلاعات جای فراری برایشان باقی نمانده باشد .

9) فکر کردن ، تعمق و پژوهش (R-reading)
حلقه مفقوده آموزش در کشور ما ، تعمق و پژوهش و یا به عبارتی تحقیق است . تحقیقات بنیادی در کشور ما یا صورت نمی گیرد و یا اگر صورت بگیرد شکل انسجام یافته ای ندارد و تاکنون راه به جایی نبرده است . آیا می دانید اعتقاد پروفسور آرتور گیتز بر این است که 20% زمان را به مطالعه و 80% آن را به تفکر و تعمق در مورد آموخته ها اختصاص دهید . در مرحله تفکر و تعمق که معمولا بعد از پایان یک فصل کتاب صورت می گیرد باید طرح شبکه ای مربوط به آن فصل را پیش روی خود قرار داده در مورد چرایی و چگونگی مطالب نوشته شده بر روی آنها اندیشید . آموخته ها را در صورت لزوم بسط داده و یک نتیجه گیری کلی از آن فصل کتاب ارائه کرد . در این مرحله شما از حد مطالب کتاب فراتر رفته (بخصوص دروس ریاضی و فیزیک) و مطالب روی طرح شبکه ای را با دید منتقدانه مورد بازبینی قرار می دهید ، حالت های مختلف یک فرمول را در نظر می گیرید ، ارتباط بین داده ها و کمیت ها را در فرمول ها کشف می کنید و جان کلام آنکه در این مرحله شما باید یک کاشف به تمام معنا باشید . از خود سوال کنید اگر فلان فرض را از صورت مساله برداریم آیا حکم باز هم صحیح خواهد بود ؟ و آیا فقط همین عناصر دارای این خاصیت بخصوص هستند ؟ استثناها کجاست ؟ سبک نگارش کدام شعرا مثل هم است ؟ فرق ایهام و کنایه چیست ؟ و ...
به جای لعنت فرستادن بر تاریکی ، یک شمع روشن کن
کم رنگ ترین جوهرها از قوی ترین حافظه ها ماندگارتر است
خدایا به من قدرت و جراتی ده تا آنی شوم که به خاطرش مرا خلق کردی

قفل شده